Четвъртък, 04 Юли 2024
           
Новини

Тестват пилотно стандарта за качество на МОН в 40 училища

   
Тестват пилотно стандарта за качество на МОН в 40 училища

Българските четвъртокласници традиционно дават резултати на международните изследвания, които нареждат страната ни в топ 15 на света. Това обяви служебният образователен министър Галин Цоков по време на откриването на национална конференция на тема "Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование". Събитието се организира от Центъра за творческо обучение. В откриването на форума участваха кметът на Варна Благомир Коцев и началникът на Регионалното управление на образованието (РУО Ирена Радева, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).

От думите на Цоков стана ясно също, че стартира пилотно тестване в 40 български училища на визията на стандарта за качество, разработен от МОН в рамките на национална програма за квалификацията на педагогическите специалисти. Образователният министър определи това като една от най-важните нормативни промени за системата в следващите месеци. "Този стандарт е чакан години наред и в последните месеци положихме много усилия за създаване на визия за неговото прилагане. Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем", обясни той.

За дигитализацията на образователната система Цоков подчерта, че тя не трябва да е всяка цена, а да се насочва умно и да се основава на традициите ни. Той заяви, че тези решения често спестяват на учителите много време, което могат да насочат към индивидуална работа с децата и творческо самоусъвършенстване. "Затова платформи като Дигиталната раница на МОН са толкова важни, а дори малки промени могат да дадат голямо отражение", отбеляза Галин Цоков. Като пример той посочи и електронните медицински бележки. От въвеждането им до сега са издадени над 3,5 млн. бележки, с което са спестени стотици часове на класните ръководители.

На конференцията стана ясно още Министерството на образованието и науката е започнало разговори по идеята за провеждане на матурите на дигитални устройства. Предложението обаче ще бъде подложено на максимално широк дебат. "Множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и ние трябва да се подготвим за тази трансформация", обясни Цоков. По думите му ще се проучват добри практики, включително за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко това ще е част от дългосрочен процес.

"Една от важните задачи пред нас е да вземем добрия опит, който имаме от началния етап на обучение и да го приложим в пред-гимназиалния и гимназиалния - с повече интегрираност, с индивидуален подход, с развиване на уменията на децата", коментира още образователният министър. Той посочи като основен приоритет адаптирането на образователна система да се адаптира към нуждите на новото поколение. "Защото днешните деца и младежи задържат много по-малко време вниманието си, но същевременно са силни личности, готови да се борят за своя успех", уточни Галин Цоков и отбеляза, че според световните анализи се очаква днешните ученици да сменят по 2-3 професии през живота си и е предизвикателството за всяка образователна система да ги подготви за това.