Четвъртък, 03 Юли 2025
           
Коментари

Ако сте превели пари на измамници: В кои случаи банките могат да ви върнат сумата

   
Ако сте превели пари на измамници: В кои случаи банките могат да ви върнат сумата

След новите сигнали към ГДБОП за пострадали от онлайн измамата през чат приложения екип на NOVA тръгна по следите на титуляра по една от сметките, по които са превеждани пари в новата отлайн измама с чат приложения. 

Схемата - чрез хакване на телефона, контактите на абоната започват да получават съобщения с искане да бъдат преведени пари заради спешен проблем. От Aсоциацията на банките също са реагирали и вече започват да обработват първите жалби за отмяна на преводите към сметки на измамниците.

Хората, които са превели пари, и впоследствие са разбрали, че са станали жертва на измама, имат няколко варианта:

► Най-важното е да се свържат незабавно с банката, ако вече са направили превода

► За целта могат да използват и специалните телефони за спешни случаи в такива ситуации

► Ако преводът е между две различни банки, те влизат в контакт една с друга в опит да спрат парите. Пътят обаче се усложнява докато и двете институции направят своите проверки

► Още по-сложно става, обаче, ако получателят ги изтегли от сметката преди всичко това да се случи.

В банките вече регистрират първите жалби и искания за отмяна на направени плащания. Сумите на трансакциите са между 1200 и 1800 лева.  „Очакваме те да станат доста повече. Поне над 100. Причината е, че не всички хора, които са превели в момента тези суми, са свързани с тази конкретна измама. И все още не са се усетили, че са превели на измамници тези пари”, обясни  председателят на Комитета по киберсигурност в Асоциацията на българските банки Даниел Креков.

Ако обаче преводът е финализиран, процесът е по-дълъг и отнема няколко седмици. ”Между банките има споразумение. Финансовата институция може да подаде сигнал на отсрещната банка и те да спрат превода на парите. Ако обаче парите бъдат изтеглени - в такъв случай, за съжаление, няма как да се случат нещата, защото клиентът сам е разпоредил нареждането на своите пари”, обясни Креков.

Практиката сочи, че обикновено се искат по-малки суми и по спешност, така че жертвата да няма време за насрещна проверка дали това не е измама. „Последната измама е свързана с чат приложение. За съжаление в последно време навлезе изкуственият интелект, който започва да имитира човешки глас - особено в по-простите изречения. И, ако атаката е доста по-специфична, доста по-професионално подготвена, тогава отсрещната страна ще има и вашия глас”, заяви Креков.

Имената на титуляра на една от сметките, по която са преведени пари, отведе екип на NOVA в петричкото село Ключ. Не успяваме да го попитаме директно дали става въпрос за съвпадение на трите имена или действително е имало насочване на суми по сметката на неговата фирма. На адреса е само баща му.

Мъжът обяснява, че синът му „работи нещо в София”. „Къде точно не мога да кажа. Преди работеше в бинго зали, но сега къде и какво точно работи – не знам”, заяви Ванчо Илчев.

Според него синът му не може да се е забъркал в незаконна схема. Не знае работата му да е свързана с интернет, или финансови институции. „Няма как. Не е такъв. Ни пуши, не пие. Такива работи няма”, подчерта Илчев.