"Едно наум" е рубрика, в която "Дневник" публикува прессъобщения, откъси от текстове, изказвания и фото- и видеоматериали, които трябва да се четат или гледат с едно наум.
"Група организации водят идеологическа война срещу религията. Едва ли не се опасяват, че ако децата са по-вярващи, това ще попречи на възцаряването на либералния ред." С тези думи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обясни съпротивата срещу въвеждането в училище на задължителноизбираем предмет "Добродетели и религии".
В интервю за подкаста на "Гласове" Вълчев каза, че назад във времето религията е водела до инквизиция, лов на вещици и войни, но настоя, че днес "говорим за религията като общочовешки ценности, като възпитание в добродетели".
Министерството прокарва въвеждането на предмета чрез промени в Закона за предучилищното и училищното образование, чието гласуване от Народното събрание предстои. Ако бъдат одобрени, предметът ще бъде въведен от учебната 2026/2027 година поетапно за децата в началния етап - първи, втори, трети и четвърти клас. Учениците ще могат да избират между три програми - православие, ислям или добродетели/етика.
И до днес не е известно кой ще подготви началните учители, за да преподават компетентно религия. Ясно е само, че православно християнство няма да преподават свещенослужители.
По отношение на исляма неотговорените въпроси са повече. От една страна, Висшият ислямски институт е нелегитимна организация, въпреки че функционира на територията на България от 90-те години на миналия век. Институтът не е получил акредитация от единствения държавен орган, който може да му даде такава - Националната агенция за оценяване и акредитация. С други думи, под въпрос е, че той има правото да подготвя учители как да преподават на деца. Не е без значение и фактът, че в България ислям изповядват под 10% от населението (на база данните от преброяването), а самият законопроект на Министерството на образованието за промени в училищния закон поставя този процентен праг, за да може да бъде провеждано конфесионално обучение.
Към аргумента си, че преподаването на религия всъщност предполага възпитание в ценности, а не толкова вяра в Бога, Вълчев добави и "общоевропейска препоръка за изучаване на религии".
По думите му тя била обучението "да се прави плуралистично, да бъде насочено към общочовешките ценности, към възпитание в добро на децата". Той добави, че "в почти всички европейски страни имаме изучаване на религия". "Няма в Беларус и Северна Корея, така че опитът да се обвърже с черно-бяла линия, с русофобство или русофилия, според мен е несъстоятелна", каза още Вълчев.
Напомни, че и сега предметът съществува в училище, макар и като свободноизбираем, и обясни, че "това, което предлагаме и което правим, е единствено разширяване на достъпа до обучение по религии, но основният акцент е във възпитанието в добро".
Според него децата, които сега изучават предмета - без значение дали православие или ислям - "стават по-добри и по-толерантни едни към други".
"Убедени сме, че в по-голяма степен ще ги направим толерантни. И училището е най-контролираната среда. Няма място за притеснение", увери министърът.