Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова се възмути от нападки чрез медиите от страна на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК). Тя също недоумява защо организацията е избрала да атакува КЗП, вместо да работи по решаване на реалните проблеми в сектора.
"Разбирам недоволството, че на някои хора не им харесва да се придържат към закона, но ще им се наложи да свикват, че годините на заобикаляне на закона с прикрити като неустойки възнаграждения за избягване на тавана на ГПР приключиха", заявява Филипова в становище по темата, разпространено от пресцентъра на КЗП.
Тя е категорична, че не може да направи компромис с правата на потребителите, за да удовлетвори исканията на кредиторите да си запазят практиките, които според българските съдилища и Съда на ЕС са незаконосъобразни и ощетяват потребителските интереси. Мария Филипова подчертава, че секторът на небанковото кредитиране ще трябва да свиква да развива бизнеса си съобразно законите в страната. "Напомням на дружествата, че КЗП се интересува единствено от отношенията между кредитор и потребител. Отношенията между самите търговски дружества в светлината на конкуренцията помежду им не се уреждат от потребителското законодателство, което разглежда само отношенията между потребители и търговци", отбелязва Филипова и уточнява, че регистрационните режими, редът и условията за извършване на дейностите по Закона за кредитните институции също не попадат в обхвата на компетентност на КЗП. Тя изтъква, че дружествата не могат да търсят вина в КЗП за свързани с това проблеми.
Тя подчертава още, че Комисията за защита на потребителите не може да е страна по споразумения с търговци или браншови организации на търговци, които не решават реални потребителски проблеми, а декларират готовността на кредиторите да спазват закона. "Първо, защото така или иначе са длъжни да спазват закона. Второ, поради задълженията на КЗП да третира всички субекти на закона равно, безпристрастно и обективно, както и задължението да не нарушава конкурентното право чрез действия или бездействия. Например, рекламирайки индиректно чрез участието си в споразумението кредиторите, членуващи във въпросната браншова организация, за сметка на останалите участници на пазара", коментира Филипова.
Тя добавя, че КЗП следи да се нарушават правата и интересите на потребителите без значение какви ще са последствията за бизнеса на търговците, практикуващи нелоялни търговски практики, накърняващи икономическите интереси на потребителите. "Волята на европейския и българския законодател е такива практики да няма на територията на вътрешния пазар на Европейския съюз", изтъква председателят на КЗП.