Предлага се със стесняване на лентите за движение в столицата да се постигне и ограничаване на скоростта, като това ще доведе и до увеличаване на безопасността. Така се обосновава предложението, което е част от принципи, по които да се модернизира пътната инфраструктура в столицата.
На брифинг в Столична община Андрей Зографски и Стефан Спасов, общински съветници от "Спаси София", очертаха пет основни мерки, които, както презентираха, ще гарантират безопасност и удобство за всички участници в движението. Целта е конфликтните точки в транспортната мрежа да бъдат премахнати още в етапа на проектиране, за да се избегнат бъдещи протести и недоволства.
Общинските съветници поставиха акцент върху пътната безопасност, включително и с промяна на дизайна на инфраструктурата. Според тях тя трябва да насърчава по-безопасно поведение на участниците в движението и да намалява риска от инциденти.
Принципите бяха представени от името на ПП-ДБ-СС.
Без излишни елементи в градската среда. "По-малкото е по-добре" е принцип, който ще се прилага в новите проекти, за да се избегне визуалното замърсяване и да се осигури хармония в обществените пространства. Прекомерното използване на бариери и парапети ще бъде ограничено.
Паркиране с фокус върху функционалност и естетика. Паркирането ще бъде организирано успоредно, като се използва минимално пространство и се комбинира с озеленяването, за да се създаде по-добра градска среда.
Основни приоритети в новите мерки:
1. Пешеходни пресичания
- Обособяване на междинни острови и пространства за изчакване
- Повдигнати кръстовища и непрекъснати тротоари в кръстовищата
- Осигуряване на контрастна настилка за по-добра видимост
2. Оптимизиране на ширината на пътните ленти
- По-малко стимулиране на високи скорости чрез ограничаване на ширината на лентите до 3,00 м
- Освободеното пространство ще бъде използвано за тротоари, зелени площи или велосипедни алеи
3. Реконструкция на сложни кръстовища
- Усвояване на "мъртви" площи за озеленяване или пешеходни пространства
- Оптимизиране на геометрията на кръстовищата за по-добра видимост и безопасност
4. Градско озеленяване
- Запазване и разширяване на съществуващата зелена система
- Интегриране на пасивно напояване и устойчиво засаждане на дървета с аерационни системи
5. Енергийно ефективно осветление
- Улично осветление, което покрива както пътното платно, така и тротоарите и велоалеите, за максимална безопасност и комфорт