Неделя, 08 Сеп 2024
           
Спорт

Повече от състезание: кой печели най-много от Тур дьо Франс

   

  Reuters

Спродължителност от три седмици Тур дьо Франс е спортно събитие без аналог. Най-престижната колоездачна обиколка излиза пределите само на спортна проява, а често е описвана като национален празник.

 

Първоначално замислена като метод, с който да се увеличи тиражът на вестник L'Auto (днес L'Equipe - бел. ред.), сега Обиколката на Франция е и един печеливш бизнес. На състезанието се гледа като на най-важния актив на компанията Amaury Sport Organisation (A.S.O.), която притежава правата още за рали "Дакар", маратона на Париж и др.

 

Всяка година състезанието е като централно събитие за колоездачните отбори, но и изключително важно за спонсори и рекламодатели. На Тура се гледа като на най-важната част от икономическия пъзел на спорта.

 

Тур дьо Франс като бизнес

 

Компанията A.S.O. е предпазлива по отношение на публичното обявяване на своите финанси, но според последните оценки приходите от Обиколката на Франция възлизат на 150 милиона евро годишно. Маржът на печалбата пък е 20 процента.

 

С награден фонд близо 2.6 милиона евро Тур дьо Франс е много далеч от Шампионската лига, турнирите от Големия шлем в тениса или състезанията по голф, но дава нещо друго - огромна реклама.

 

По продължителност Тур дьо Франс може да съперничи единствено със световните или европейските първенства по футбол, както и олимпийските игри, но те се провеждат веднъж на няколко години. За сметка на това обиколката е ежегодна, а всеки от етапите се предава от първия до последния километър, в рамките на четири, пет, шест или повече часа.

 

 

Фотогалерия: Откриването на Тур дьо Франс в люлката на Ренесанса >

 

 

Заради това много компании искат да бъдат спонсори на колоездачни отбори или на самото състезание.

 

Проучване на Relo Metrics през 2020 г. установи, че видимите спонсори получават почти 50 000 индивидуални експозиции на активи по време на Тур дьо Франс. Данните за спонсорство за целия сезон 2020 пък показват, че стойността на генерираната реклама за брандиране за основния спонсор на отбор възлиза на 38 милиона евро. Други 67.4 милиона евро пък са от присъствие в медии и споменаване на името.

 

Спонсорите на отборите имат големи позитиви, но още по-сериозни са те за спонсорите на самата обиколка, които стават международно разпознаваеми. Сред тях са банката LCL, веригата хипермаркети E.Leclerc, автомобилният производител "Шкода" и др.

 

Банката LCL е спонсор на жълтата фланелка, като годишно плаща 12 милиона евро за тази позиция. Според GlobalData това е около 13.7% от годишните приходи от спонсорство на състезанието или еквивалент на разходите за спонсорство на самостоятелен отбор от средния клас на Световния тур в колоезденето.

 

 

Жълтата фланелка е най-следена в състезанието, а това осигурява и безпрецедентна реклама на спонсорите.

© Reuters

Жълтата фланелка е най-следена в състезанието, а това осигурява и безпрецедентна реклама на спонсорите.

 

 

LCL обаче е големият печеливш, като лидерът в състезанието обичайно е и най-следеният във всички етапи. Relo Metrics твърди, че рекламата отстрани на фланелката и на гърба на състезателя е най-видимо по време на излъчване, като именно там е логото на LCL.

 

Установено е, че жълтата фланелка и съответно логото на банката попада в кадър почти всяка минута по време на телевизионното излъчване. Не е случайно, че LCL, която е собственост на Crédit Agricole, удължи договора си с Тур дьо Франс за още пет години.

 

Колко струва да приемеш Тура

 

Колкото ценно е да си спонсор на обиколката, същото важи и за това да приемеш етапи от състезанието. Градове и общини във Франция чакат с години да бъдат избрани, като желаещи никога не липсват.

 

Според списание Accounting and Business градовете, които приемат старт на етап, плащат 90 хиляди евро, а финалните - 130 хиляди. Позитивите обаче са огромни - реклама, приток на туристи и дългосрочни инвестиции.

 

Още по-значимо е домакинството на голямото начало на Тур дьо Франс (Grand Départ от фр.). Тази година за пръв път надпреварата започна от Италия, преди това имаше стартове в Билбао, Копенхаген и др.

 

 

Флоренция прие старта на Тура през тази година.

© Reuters

Флоренция прие старта на Тура през тази година.

 

 

"Колко се плаща за това домакинство, зависи от страната и града домакин. Логистичните и организационните разходи не са едни и същи", обявяват от A.S.O.

 

За голямото начало през 2024 г. Флоренция е платил 3 милиона евро. Първият етап само стартира от града в региона Тоскана, а финишира в Римини (Емилия-Романя), който също е платил голяма сума.

 

"Тур дьо Франс е огромно шоу, което няма равно на себе си в света. Общата инвестиция ще надхвърли 5 милиона евро, а като 350 хиляди евро бяха заделени за съпътстващи събития, организирани от местни асоциации и културни институции, за да се популяризира състезанието", каза доктор Никола Арментано общински съветник във Флоренция.

 

През 2023 г. например Билбао е похарчил 12.2 милиона евро, за да приеме старта на Тура. Икономическият ефект върху автономната област Страна на баските пък е бил 104 милиона евро.

 

dnevnik.bg