Флотът на Airbus се върна към нормална работа днес, след като европейският производител на самолети прокара резки промени в софтуера по-бързо от първоначално очакваното, докато се бореше със заглавията за безопасност, дълго фокусирани върху конкурента Boeing, съобщава "Ройтерс".
Десетки авиокомпании от Азия до Съединените щати заявиха, че са извършили незабавна модернизация на софтуера, поръчана от Airbus и наложена от глобалните регулатори, след като при скорошен инцидент във въздуха с JetBlue A320 беше констатирана уязвимост към слънчеви изригвания.
Някои авиокомпании обаче се нуждаят от повече време и колумбийската Avianca продължи да спира резервациите за дати до 8 декември.
Източници, запознати с въпроса, посочиха, че безпрецедентното решение за изтегляне на около половината от флота от модел A320, или 6000 самолета, е било взето малко след като в края на миналата седмица се появи възможната, но недоказана връзка със спадане на височината на самолета JetBlue.
След разговори с регулаторите, в петък Airbus издаде своето 8-странично предупреждение до стотици оператори, като на практика нареди временно приземяване и ремонт преди следващи полети.
Това бе най-мащабното изтегляне от пазара в историята на компанията и повдига непосредствени опасения за нарушаване на пътуванията, особено по време на натоварения уикенд на Деня на благодарността в САЩ.
Обширното предупреждение разкри факта, че Airbus няма пълна информация в реално време коя версия на софтуера се използва, предвид забавянето на отчетите, съобщиха източници от индустрията.
В началото авиокомпаниите се затрудняваха да оценят въздействието, тъй като в общото предупреждение липсваха серийните номера на засегнатите самолети. Пътник на Finnair разказа, че полет е бил забавен на пистата за проверки.
В продължение на 24 часа инженерите се фокусираха върху отделни самолети.
Няколко авиокомпании преразгледаха надолу оценките за броя на засегнатите самолети и времето, необходимо за работата, което Airbus първоначално определи на три часа на самолет.
Това е сред най-големите изтегляния от пазара, засягащи Airbus в 55-годишната му история.
Решението на проблема включваше връщане към по-ранна версия на софтуера, която обработва ъгъла на носа. Това включва качване на предишната версия чрез кабел от устройство, наречено устройство за зареждане на данни, което се пренася в пилотската кабина, за да се предотвратят кибератаки.
Поне една голяма авиокомпания се е сблъскала със забавяния, тъй като не е имала достатъчно устройства за зареждане на данни, за да обработи десетки самолети за толкова кратко време.
Късно снощи JetBlue заяви, че очаква да е завършила работата по връщането в експлоатация на 137 от 150 засегнати самолета до днес и планира да отмени приблизително 20 полета за понеделник поради проблема.
Остават въпросителни относно подгрупа от по-стари самолети от модела A320, които ще се нуждаят от нов компютър, а не само от нулиране на софтуера. Броят на засегнатите е намален под първоначалните оценки от 1000.
Ръководители на индустрията заявиха, че скандалът през уикенда е подчертал промените в начина на работа на индустрията след кризата с Boeing 737 MAX, при която американският производител на самолети беше силно критикуван за начина, по който се справя с фатални катастрофи, причинени от грешка в софтуерния дизайн.
За първи път Airbus трябва да се справя с глобалното внимание към безопасността в такъв мащаб след тази криза. Главният изпълнителен директор Гийом Фори публично се извини, като умишлено промени тона си за индустрията, обзета от съдебни дела и консервативни връзки с обществеността.
"Airbus действа ли с оглед на кризата с Boeing MAX? Абсолютно - всяка компания в авиационния сектор го прави", изтъкна Рон Торосян, председател на базираната в Ню Йорк 5W Public Relations.
"Boeing плати репутационната цена за колебание и непрозрачност. Airbus очевидно иска да покаже готовност да заяви: "Можехме да се справим по-добре." Това резонира с регулаторите, клиентите и обществеността".