Не жертваме обществения интерес, свързан с нашите сгради, заради политическата конюнктура. Вярвам, че винаги ще отстояваме идеите, които отначало могат да смущават, но в крайна сметка стимулират процеси не само в архитектурата и в строителството, казва тя
"Нашата първа мисъл в АРТЕКС е, че София е в земетръсна зона. За анализ и оразмеряване на конструкциите разчитаме на лицензирани европейски и американски софтуерни продукти, широко използвани по света при проектиране на строителни конструкции на високи сгради и небостъргачи (Etabs, Plaxis 3D, Robot).
За фундиране на сградата слагаме обща фундаментна плоча, гарантираща по-голяма сигурност срещу слягане и/или наклоняване на сградата. Фундаментната конструкция е проектирана да остане еластична при земетресения в съответствие със строгите изискванията на ЕВРОКОД. Изключително голямо е вниманието при подбора на производителите на бетонните смеси. За високите сгради се използват класове на бетон C50/60. Армировката се доставя от изпитани с годините доставчици, като показателите за носимоспособност се контролират и чрез лабораторни изпитвания по инициатива на АРТЕКС".
Това казва арх. Весела Мирянова, съосновател, председател на Съвета на директорите и мажоритарен собственик на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД.
Въпреки многобройните си ангажименти арх. Мирянова никога не е
мразила понеделниците, защото срещите с клиентите я зареждат с нови дози енергия, а екипът на АРТЕКС - с увереност. Убедена е, че архитектурата се извисява само когато става по-хуманна, по-духовна и по-природосъобразна. Един такъв връх може да бъде и къщичка от камък и глина, и небостъргач от дърво.
- Арх. Мирянова, през годините вашата компания премина през не една криза в сектора - от финансови спадове до пандемия. Коя е антикризисната ви рецепта за устойчивост?
- Поддържане на качеството, разбира се. Поддържане на качеството и с цената на силно увеличени разходи. То е постоянната величина в работата ни, заради него имаме трето поколение лоялни клиенти на АРТЕКС. Да, благоразумно е в кризите да се пести, да се изчаква, да се свива размахът, но това не е нашият подход. Затова пък избраният път ни отвежда, където желаем: над очакванията.
- Строителният сектор навлиза в ера на бързи иновации - от модулно и 3D принтирано строителство до високотехнологични материали. Как подхождате към внедряването на такива нови методи в България и има ли технология, която особено ви ентусиазира с потенциала си да трансформира строителния процес?
- Високите технологии ме интригуват най-вече с потенциала си да изследват и развиват възможностите на естествените материали в архитектурата и строителството.
Например CLT (многослойните панели от масивна дървесина) са леки, но устойчиви при пожар или земетресение. Имат до пет пъти по-добри топлоизолационни свойства в сравнение със стоманобетона, поддържат оптимална влажност в сградите. Самата дървесина съхранява и дарява благотворните качества на живия материал. Вълна, глина, дървесини – технологиите ги преоткриват за нас.
- До каква степен интегрирате смарттехнологиите и как виждате баланса между високотехнологичния дом и удобството на обитателите?
- Главно IT специалистите приветстват смарттехнологиите в дома си и с готовност им ги предоставяме. Що се отнася до мнозинството клиенти, особено тези с по-малки деца, бих ги определила като изчакващи, предпазливи. Има известна боязън, че ако с дистанционно се пълни ваната или се включва фурна с ястие например, то могат да се получат комични недоразумения или ситуации със сериозни последици. Масово се избират около 20 – 30% от възможностите.
- С какви предизвикателства се сблъсквате при внедряване на зелени проекти и как убеждавате, че устойчивите решения носят добавена стойност?
- Ако се откажем от прекомерната любов към бетона и ако си спомним простичката радост от грижите за една градинка, ще живеем в по-естествен, по-поддържан и по-свеж свят.
За да можем като компания да влагаме все повече естествени материали в сградите, да осигуряваме зеленина не само край сградата и в споделените площи, но и по фасади, тераси и покриви, за да внедряваме системи за събиране на вода, на слънчева енергия и неизброими тук други устойчиви решения, ние се нуждаем от интереса и ангажимента на клиентите ни, на обществото. Добавената стойност е на всички нива: ние от АРТЕКС получаваме професионално и лично удовлетворение; обитателите живеят в енергоефективен и здравословен дом, градът се сдобива със сграда, грижовна към своята среда и заразителен пример за екологично и обществено отговорно строителство.
- Виждате ли бъдеще, в което София се сдобива със съвременен силует от високи сгради, и как това може да се случи хармонично?
- „Хармоничен“ не е комплимент за един космополитен град. Динамичен, изненадващ, провокативен – да. Капиталът на един град е неговата енергия. Тя вади и хората, и компаниите от сънливото самодоволство.
Не си представям една столица без високи сгради, които уплътняват градската тъкан, демократизират демографския състав, пестят ресурси, създават възможности за свободното време, както и за бизнеса.
- Строителството на високи сгради е въпрос на чест, но и огромно предизвикателство не само защото над 75 м височина разходите скачат до над 40%.
- Нашата първа мисъл в АРТЕКС е, че София е в земетръсна зона. За анализ и оразмеряване на конструкциите разчитаме на лицензирани европейски и американски софтуерни продукти, широко използвани по света при проектиране на строителни конструкции на високи сгради и небостъргачи (Etabs, Plaxis 3D, Robot).
За фундиране на сградата слагаме обща фундаментна плоча, гарантираща по-голяма сигурност срещу слягане и/или наклоняване на сградата. Фундаментната конструкция е проектирана да остане еластична при земетресения в съответствие със строгите изискванията на ЕВРОКОД. Изключително голямо е вниманието при подбора на производителите на бетонните смеси. За високите сгради се използват класове на бетон C50/60. Армировката се доставя от изпитани с годините доставчици, като показателите за носимоспособност се контролират и чрез лабораторни изпитвания по инициатива на АРТЕКС.
От друга страна, срещата на високото строителство с обществените нагласи никога не е безпроблемна. И досега много парижани не харесват Айфеловата кула, но тя си остава емблема на Париж и блян за милиони хора.
- Как подхождате към баланса между модерна архитектура и историческа среда? Може ли една дръзка, иновативна сграда да съжителства с архитектурното наследство, без градът да губи своя дух?
- Духът на един град не е статично наследство от миналото. Той се създава всеки ден точно от диалога между досегашно и ново. В своите проекти АРТЕКС вплита своето знание за миналото, уважението си към него в естетиката на сградата, в архитектурни елементи и символи; дори в имената им.
- Къде теглите чертата между творческата амбиция и обществения интерес – готови ли сте да жертвате оригинална идея, ако тя не обслужва достатъчно добре комфорта и щастието на бъдещите обитатели?
- Със сигурност не жертваме обществения интерес, свързан с нашите сгради, заради политическата конюнктура, а колко често тя се маскира с него! Вярвам, че винаги ще отстояваме идеите, които отначало могат да смущават, но в крайна сметка стимулират процеси не само в архитектурата и в строителството, а и в цялостния живот на нашето общество.
___
АРХ. ВЕСЕЛА МИРЯНОВА е съосновател, председател на Съвета на директорите и мажоритарен собственик на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД. За да реализира мечтата си да отвежда хората до техния нов дом, тя учи в Строителния техникум „Христо Ботев“ и във Висшия институт по архитектура и строителство. Специализира в областта на финансите, маркетинга и социалната ангажираност на компаниите. Член е на Управителния съвет на Българската търговско-промишлена палата, на УС на Клуба на жените предприемачи и мениджъри, както и на други професионални и благотворителни организации.
Източник: сп. "Мениджър".