Група народни представители внесоха проект за изменение и допълнение на Закона за туризма, с който се създава Гаранционен фонд. Той е резултат на шестмесечната работа на Министерство на туризма в тясно взаимодействие с туристическите организации на туроператорите и Комисията по туризъм, пише NOVA.
Целта му е да гарантира правата на потребителите и да се хармонизира националното законодателство с Директивата на ЕС за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Законопроектът вече два пъти бе представен и обсъден с народните представители от Комисията по туризъм в рамките на настоящия парламент.
Проф. Румен Драганов посочи, че отдавна се работи по идеята за Гаранционен фонд. "През ноември изтича директивата на ЕС. Точно затова НС трябва да приеме закона, иначе ще последват санкции за неорганизиране по достатъчно добър начин фонда. Още от 80-те години темата се обсъжда у нас, защото има фирми, които изкуствено "обират" туристите. Правят екскурзии и не плащат нищо на никого. За да не се получава "обир" на туристи, създават гаранционен фонд. Той няма да доведе до оскъпяване на пътуването. При пакетните пътувания, ако оборотът е например 10 млн., вноската на туроператора ще бъде 2500 лева. Законодателят трябва да каже, че фондът се включва веднага при състояние на неплатежоспособност или изоставени пътници в различни дестинации", смята Драганов.
Туристическият гаранционен фонд ще защити правата на потребителите при обявяване на несъстоятелност на туроператор, като им гарантира връщане на средства в случаите на предсрочно прекратяване на договора за туристическо пътуване.
От своя страна председателят на УС на Сдружение на туроператорите и туристически агенти Обединение “Бъдеще за туризма” Павлина Илиева определи Гаранционния фонд като отдавна чакан успех. "Проектът за фонда подлежи на гласуване. Министър Боршош подкрепи идеята за Гаранционен фонд. Всички туроператори ще заплащат вноска, която да обезпечи фонда. Отпада процедурата за неплатежоспособност, защото е дълга и трудна за установяване. Фондът ще действа само в ситуации на репатрации на пътници, които не могат да се приберат поради отказ на туроператор от изпълнение на задълженията си. Ще се работи по предплатени услуги, но не и за морални обезщетения", обясни Илиева.
Предвидено е фондът да бъде колективен орган, а членовете на Управителния съвет да се определят от министъра на туризма по предложение на министъра на финансите, председателя на Комисията за защита на потребителите и браншовите туристически сдружения, вписани в Националния туристически регистър.
Пейо Майорски от Асоциация "Защита на потребителите" отбеляза, че фондът е положителна промяна. "Ако възникне фалит, ще можем да се възползваме и почивката ни няма да бъде провалена. Съдебният процес отнема дълго време, затова новият фонд трябва да се активира незабавно, за да може пътниците да не остават по летищата, чакайки решение на проблема", призова Майорски.