В условията, когато България се готви за еврозоната (1 януари 2026 г.), Комисията за защита на потребителите (КЗП) пренебрегва основната си функция: да защити правата на хората от нелоялни търговци. Това демонстрира остро становище на Асоциацията за защита на потребителите (АЗП), изпратено днес до председателя на КЗП г-жа Мария Филипова и ДАМТН.
Системен провал: КЗП — „пощенска кутия“, а не гарант
„Масовите измами с везни и липса на касови бележки са ежедневие в България. Ако КЗП не може да се справи дори с тях — институцията е формалност, а не защитник“, заяви Пейо Майорски, председател АЗП. На практика КЗП се е превърнала в „пощенска кутия“, разпределяща сигнали към други органи, без да носи отговорност за резултата.
Казусът:
Преди повече от месец потребител е сигнализирал КЗП за търговец във Варна, като е представил ясни и категорични доказателства за умишлена измама: везна отчела 2,890 кг домати, вместо реалните 2,450 кг – разлика от над 17 % при всеки килограм.
При първата покупка, която е била ягоди, грамажът също е бил по-малко от обявения и не е издаден касов бон. За да се докаже измамата клиентът пазарува отново като документира всичко и изисква касова бележка. Обектът се намира на един от централните пазари на града и реализира висок дневен оборот, което предполага, че подлежи на строг контрол.
Единственото, което КЗП прави е да препрати случая към Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Там резултатът бе проверка, която установява, че везната не минала годишна задължителна профилактика от 2019г. насам. От ДАМТН са изпратили писмо до потребителя, в което съобщават, че везната е спряна временно и е издаден акт, но не посочват дали е наложена глоба и в какъв размер. Липсва елементарна прозрачност.
Нерегламентираната печалба, която търговеца е натрупал за 6 години се наказва със спиране на везна?! И с такъв контрол се очаква тези институции да се справят със злоупотребите при въвеждането на еврото догодина? Как 6 г. този търговец не е бил проверяван? Това са само част от много въпроси, на които КЗП дължи отговори.
Този случай не е изолиран. Манипулираните везни и неиздадените касови бележки са сред най-често срещаните нарушения на потребителските права в ежедневната търговия. Но КЗП смята да се справи с това чрез гръмки лозунги на почти ежедневни пресконференции без реални действия на терен.
Призоваваме Комисията за защита на потребителите незабавно:
- да наложи адекватни санкции на търговеца съгласно чл. 138 от ЗЗП – до 10 % от годишния оборот и временно спиране на дейността;
- да въведе ефективни превантивни мерки – внезапни проверки на обекти с висок риск и задължително публикуване на актовете за установени нарушения на официалния си сайт;
- да засили прозрачността и информираността на гражданите, като гарантира обратна връзка по всички подадени сигнали.
Дългът на КЗП пред обществото е ясен: не просто да симулира активност, а да защитава потребителите от ежедневни, но сериозни и широко разпространени измами. В противен случай институцията ще загуби всякакво доверие и легитимност.