Срещу големите нискотарифни авиокомпании вече има заведени дела и в България заради начисляването на такси за ръчния багаж. Това обявиха в интервю пред TravelNews адвокатите Деян Драгиев и Сенжана Миланова. Потребители са предявили искове пред Софийския районен съд срещу Wizz Air и Ryanair за платени допълнителни суми за ръчен багаж, който да бъде качен в кабината. За последната авиокомпания вече е тръгнало делото, а за Wizz Air се чака решение, каза Деян Драгиев.
На остров Мадейра в Португалия и в Испания вече бяха наложени огромни глоби на нискотарифните авиокомпании, а регулаторите обявиха, че начисляването на допълнителна такса е неправомерно. „В Испания са много силни регулаторите и са наложили глоби. В България КЗП и КЗК нищо не правят по случая“, обясни Сенжана Миланова. В Италия също има стартирани процедури.
Тези дни коалиция от 15 европейски потребителски организации подаде жалба до Европейската комисия и националните регулаторни органи, с която призовава за разследване на практиката на таксуване на багаж от някои нискотарифни авиокомпании. Според активистите подобни такси нарушават законодателството на ЕС. По-специално, жалбата засяга седем въздушни превозвачи: EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling и Wizz Air. В нея се подчертава, че тези компании начисляват допълнителни такси за ръчен багаж, дори ако той отговаря на установените стандарти за тегло и размер.
„Надяваме се и българските органи да започнат разследване, като в другите страни от ЕС“, коментира пред TravelNews Деян Драгиев. Реално авиокомпаниите дават безплатно само малка раничка или лична чанта. За другите размери искат допълнителни такси. Директивата на ЕК казва, че багажът е необходим за пътуването, а не за кабината. Засегнати са правилата на ЕС, обясни Миланова.
Пред Софийския районен съд адвокатите са изложили много аргументи за нарушаване на Закона за защита на потребителите. „Принуждават клиентите да купуват ненужна услуга. Взимаш приорити и ти скриват вътре багажа. Това са реално две различни услуги. По този начин скриват багажа, а отделно се води и заблуждаваща реклама“, каза Сенжана Миланова. Според нея става въпрос за неравноправни клаузи по Закона за защита на потребителите и нарушения по Закона за защита на конкуренцията.
„Ако се докаже пред българския съд, че двете авиокомпании начисляват неправомерно такси, ще има голямо поле за преосмисляне на политиката за багажите от превозвачите“, подчерта Деян Драгиев.
Потребителските организации, които подадоха жалба в ЕК, цитират решение на Съда на Европейския съюз от 2014 г., което постановява, че не може да се начислява такса за ръчен багаж, ако той е в рамките на „разумни параметри“ и не нарушава изискванията за безопасност. Въпреки това, нискотарифните авиокомпании продължават да класифицират ръчния багаж, който е разрешен от стандартите, като извънгабаритния, изисквайки допълнителна такса за него.
Генералният директор на Европейската организация на потребителите (BEUC) Агустин Рейна обяви, че авиокомпаниите злоупотребяват с доверието на пътниците и игнорират решенията на най-висшия съд на ЕС. Той каза, че подобни действия подвеждат потребителите и затрудняват сравняването на истинската цена на билетите, което затруднява вземането на информирани финансови решения.
Жалбата идва месеци след като испанските власти глобиха повечето от въпросните превозвачи (с изключение на Wizz Air и Transavia) с общо 179 милиона евро за подобни практики. Най-големите глоби бяха наложени на Ryanair (107 милиона евро), Vueling (39 милиона евро) и EasyJet (29 милиона евро).
Освен това Tradingpedia проучи скритите такси в цените на европейските авиокомпании и потвърди, че Wizz Air е на първо място по брой ненужни, но трудни за избягване допълнителни такси. Следват го Ryanair, EasyJet и Vueling.