Китното село Долене в община Петрич започва да се рекламира на румънския пазар. Това съобщи за TravelNews Петър Панайотов, управител на компанията „Травъл Сървисис“, която поема маркетинга на селото в северната ни съседка. Селото е разположено в близост до границата с Гърция при Кулата, а магистрала „Струма“ е основната пътна артерия, по която пътуват румънските туристи на юг. Наскоро Регионалният исторически музей и кметът на Петрич Димитър Бръчков също обявиха, че стартират кампания за румънските туристи по трасето за къщата-музей на Баба Ванга, Рупите и Хераклея Синтика след станалото хит хип-хоп парче за Баба Ванга в Румъния.
Според оценки на Националната асоциация на туристическите агенции в Румъния (ANAT), около 1,2 милиона румънски туристи посещават Гърция годишно, като се предвижда увеличение на този брой с поне 15% благодарение на премахването на граничния контрол след влизането в Шенген и подобрената пътна инфраструктура.
„Идеята ни е да стъпим на този потенциален пазар, като предложим на румънските туристи, посещаващи Гърция, да обогатят морската си почивка с възможност за културни преживявания, като се отклонят за няколко часа от пътя си към село Долене“, обяви Петър Панайотов. Той подчерта, че на румънския пазар ще презентират дестинацията сред туроператорите, но ще развият и каналите, подходящи за крайни клиенти, като медии, инфлуенсъри и травъл блогъри, тъй като голяма част от пътуващите за Гърция, са неорганизирани туристи.
Хиляди българи вече посетиха село Долене и много от тях споделят, че няма по-красиво село в България. „Убедени сме, че това мнение ще бъде споделено и от румънците. Те вече имат интерес към Петричкия край покрай изключително популярната песен "Баба Ванга", която има над 12 млн. гледания в YouTube“, коментира Панайотов. Посещението на село Долене може да се комбинира с разглеждане на храмовия комплекс на Баба Ванга, както и Хераклея Синтика без отклонение от маршрута.
В момента в селището са засадени 80 000 цветя, които да го красят. В него работят 30 човека персонал и екскурзоводи, които са основно млади хора. Етно селището се простира на площ от 120 декара.
Село Долене датира от 1570 година и е една културно-образователна туристическа дестинация, която с природата, историята си, малкото останало население и човешкото въображение, взети заедно, ви обгръщат в едно непознато и незабравимо изживяване. Намира се на 20 км от град Петрич в посока Северна Македония и е разположено в южните склонове на планина Огражден.
Цената за посещение на галериите е 8 лв., в които влизат Галерия на цветята, Галерия на билките, в които се правят терапии с цветя и се дегустира чай. Отделно има къщички за опитване на месни и млечни продукти, които са производство от селото. Също така разполага с ресторант – гостилница, и кафене. В него няма хотели и къщи за гости, за да не се унищожи красотата му. Туристите могат да отсядат в района на Петрич и околните села.
В околностите на Долене има останки от антични и средновековни поселения. Селото се споменава в османски данъчни регистри от 1570 и 1665 година. Според първия регистър в селото живеят 2 мюсюлмански и 12 християнски домакинства. През периода XVI – XIX век в него се провежда прочутият Долянски панаир – един от най-големите панаири в европейските предели на Османската империя. През 1858 година в Долене е построено училище. Учениците са били около 30 и са се обучавали до четвърто отделение, което днес отговаря на гимназиално образование. В началото на 19-ти век е изградена и черквата „Св. Богородица“. В средата на 18-ти век в селото са живеели стотици жители, днес по списък те са едва 7 човека. Старите къщи са почти напълно разрушени, а живота в селото сякаш е спрял.
Със задачата да му даде втори шанс и да запази историята, и красотата на Долене се захваща Стефан Липийски. През 2018 г. той започва инициатива по реставрация и облагородяване на селото. С идеята да бъде запазена красотата и историята му, към неговата кауза се присъединява и дъщеря му Борислава Липийска. С екип от около 20 човека започват да превръщат Долене в еко селище, което с годините става все по-пригателно място както за български, така и за чуждестранни туристи.
Освен реставрация на старите къщи, екипът на Борислава и Стефан решава да превърне цветята в символ на селото. Основните ключови места за селото, които са напълно реставрирани, са закупени от Стефан Липийски. Останалите цветни алеи и пътеки са общински. Туристите, които посещават мястото, имат достъп до всички зони в селото и отделните тематични къщи.