Вторник, 22 Апр 2025
           
Бизнес

50-годишната британска марка The Body Shop върви все по-уверено към своя край

   


Известната британска верига магазини за козметика и грижа The Body Shop е в криза, а глобалният фалит изглежда все по-реален. Марката е добре позната и на българския пазар, където към момента разполага със 7 физически обекта (в София, Пловдив и Варна) и онлайн магазин.

След Covid пандемията The Body Shop фалира във Великобритания, Германия, Белгия, САЩ и Канада, а сега е застрашена от затваряне и в други страни. Дори Италия, която допреди няколко години беше един от най-перспективните пазари за марката, сега изглежда като не толкова сигурен пазар, пише местното издание Money.it.

Основаната преди почти 50 години The Body Shop е изправена пред поредица от финансови затруднения. Началото на упадъка е свързано с нарастващата конкуренция от марки, предлагащи подобни продукти, но със силно онлайн присъствие.

Потребителите са привлечени все повече от удобството на дигиталното пазаруване, намалявайки трафика във физическите магазини, проблем, който засегна особено веригите, които разчитаха предимно на продажбите в търговски центрове.

През последните години веригата трябваше да се справи и с редица вътрешни проблеми, включително промяна в собствеността и неефективно управление. След като беше придобит от гиганта L"Oréal през 2006-а, The Body Shop загуби своята идентичност като независима марка, близка до ценностите на устойчивост, които го отличаваха.

Последвалото преминаване към Natura & Co. и придобиването през 2023-та от германската Aurelius обаче не дадоха желания ефект, като компанията продължи да отчита загуби на няколко пазара.

Не по-малък фактор се оказа поредицата от фалити в страни, където The Body Shop е имала традиционно силно присъствие. Във Великобритания фалитът доведе до затварянето на 200 магазина и загубата на повече от 2000 работни места.

Същата е ситуация в Германия, Белгия, Съединените щати, Канада и отскоро в Нова Зеландия, където всички магазини бяха затворени, а служителите - съкратени. Магазините в Нидерландия също е бяха затворени, както и уебсайтът на бранда.

В Италия The Body Shop претърпя много тежък удар - краят на сътрудничеството с Coop. Решението да не се подновява договорът за франчайзинг доведе до затварянето на няколко магазина, със загубата на стотици работни места.