Събота, 03 Май 2025
           
Бизнес

Lavazza: Търпението на потребителите към изригващите цени на кафето е на ръба

   


Търпението на потребителите към нарастващите цени на кафето е на ръба, предупреди Антонио Баравале, главен изпълнителен директор на италианския производител на кафе Lavazza. Той вини за покачването потенциални спекулации на финансовите пазари.

"Когато виждам еспресо в Лондон за 3-4 паунда или капучино в Ню Йорк за 8... Това вече е ръбът," каза Антонио Баравале.

"Това е същото, когато на борсата в Ню Йорк цените на дадени акции вървят нагоре, нагоре, нагоре и си казваш - рано или късно ще се сринат."

Фючърсните цени на кафето скочиха рязко от началото на миналата година, като по-качествените зърна арабика достигнаха рекордните $4.39 за паунд през февруари. Въпреки това, този месец те паднаха рязко под $3.45 поради опасения, че митата на президента на САЩ Доналд Тръмп ще ограничат търсенето.

Баравале заяви, че покачването на цените се дължи отчасти на спекулации на пазара, наред с това роля играе и по-малкото предлагане, т.е. по-малкото производство заради капризите на времето.

"Климатичните промени ще бъдат проблем в нашия сектор, но в средносрочен до дългосрочен план, не през 2025 г.", каза той, като добави, че прогнозите за производството в Бразилия - най-големият производител на арабика в света - са положителни.

Организацията по прехрана и земеделие на ООН (FAO) предупреди в доклад миналия месец, че износните цени на кафето може да се повишат допълнително тази година.

Ел Мамун Амрук, старши икономист в FAO, каза, че лошото време миналата година в Бразилия и Виетнам - най-големият производител на по-евтината робуста - е създало "перфектната буря" за индустрията. Той добави, че има доказателства, че "такива екстремни метеорологични събития ще бъдат чести в дългосрочен план" поради климатичните промени, което ще доведе до "чести скокове в цените в сравнение с миналото".

Lavazza, която също е собственик на френската марка кафе Carte Noire и датската Merrild, съобщи този месец, че нетната ѝ печалба се е увеличила с 20.6% до 82 милиона евро през миналата година, при приходи, нараснали с 9.1% до 3.35 милиарда евро.

Компанията вероятно ще бъде засегната от 20-процентовите мита, наложени от президента Тръмп върху стоки, внасяни в САЩ от ЕС. Lavazza реализира 400 милиона евро годишни продажби в САЩ, и въпреки че започна да мести производството и пакетирането там още през 2022 г. Половината от кафето, което продава в страната, се внася от Италия.

Баравале заяви, че ще са нужни две години, за да се изгради допълнителен производствен капацитет в САЩ.


Анкета

Какво мислите за новия кабинет Желязков?


Резултати