Нови правила за въздушния транспорт предвижда Европейската комисия. Ограничават се случаите, при които пътниците могат да получат обезщетение. Настояването за промени е по идея на бизнеса и най-вече авиокомпаниите, пише OFFNews.
От Асоциация "Активни потребители" предупреждават, че авиокомпаниите редовно пренебрегват съществуващите правила и изказват опасения, че новите предложения не са в полза на пътуващите.
Промените предвиждат обезщетение при закъснение да се дължи след 5-тия час. В момента този праг е след 3-тия час. Промяна има и за отменените полети - превозвачът вече ще има 8 часа, за да се свърже с нас.
От потребителските организации отчитат, че при повечето полети закъснението е по-кратко от пет часа и новите правила ще ощетят пътниците.
"Кръгът от потребители, които ще получат обезщетение, ще се намали драстично", заяви Йоана Стоянова, юристконсулт към Асоциация "Активни потребители" пред Нова.
При отменените полети ще трябва да се чака по 8 часа на летището. За това време превозвачът е длъжен да осигурява храна, напитки и хотел.
"Ако не се предостави тази грижа, потребителят ще трябва да се оправи съвсем сам. Това означава, че той трябва да запази билети в последния момент, което може да бъде скъпо удоволствие", обясни Стоянова.
От Европейския потребителски център препоръчват да се намери баланс между интересите на пътниците и авиокомпаниите. А адвокатите напомнят, че, за да пуснем жалба ще ни трябват резервацията, бордната карта и касовите бележки за храна, напитки и хотел.
"Трябва да намерят на сайта на авиокомпанията формуляр, с който да подадат жалба. Ако тя не бъде удовлетворена и се свържат с нас, е достатъчно да ни упълномощят и ние движим целия процес. Но все пак, за да си спестят хонорарите е препоръчително сами да се опитват да потърсят правата си", обясни адвокат Александър Иванов.
След подаване на документите максималният срок за отговор от авиокомпаниите е два месеца.
Председателят на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов обяснява, че регламентът за правата на пътниците от 2004 г. е малко над 20-годишен, но през 2013-а започна инициатива за неговото актуализиране, модернизиране и адаптиране с нови условия. След това заради Брекзит и ковид кризата Европейската комисия остави на пауза тази инициатива и сега, в последните 2-3 месеца тя бе подновена в Европейския парламент, като предстои процедурата по съгласуване със Съвета на държавите членки.