Въпреки все по-високите цени на имотите у нас, балон няма, защото търсенето е това, което води до поскъпването на жилищата. Това заяви в студиото на Money.bg Йордана Димитрова, която e експерт по недвижими имоти, личен имидж и бранд. Дълги години е съсобственик на компания за инвестиционни проекти.
"Това, което наблюдаваме е един естествен процес, понеже има много търсене, а когато има много голямо търсене на даден продукт, в случая на недвижим имот, а предлагането е по-малко, съвсем естествено цените се повишават. И тенденциите са, че това търсене ще продължава", коментира Йорданова.Според предприемачът след приемането на България в еврозоната ще има известно успокояване на пазара. В момента обаче цените са в пик.
"Мога да споделя за един от последните проекти - сграда, която ние реализирахме, започнахме на едни цени продажбите, още буквално на дупка, дори преди първа плоча на сградата много от апартаментите вече бяха изкупени. И до финалното нейно завършване, цените се повишиха три пъти. Това в рамките на период от 2-3 години"
Димитрова подчертава, че в момента за бизнеса с недвижими имоти един от най-трудните процеси е намирането на свободни незастроени терени. Друг проблем са по-високите цени на строителните материали от времето на пандемията насам.
"Много хора купуват имот с цел да инвестират пари, които няма да бъдат изядени от инфлацията и това допълнително покачва цените на жилищата", обяснява Димитрова.
Кое отличава по-добрите имоти и жилищни сгради от всичко, което залива пазара?
Експертът по недвижими имоти казва, че едно от най-важните неща, когато купуваме жилище, освен да проверим портфолиото на изпълнителя на проекта, е неговата локация. След това купувачите трябва да се поинтересуват от състоянието на общите части на сградата и вътрешното разположение на апартаментите.
Източник: iStock Images
"Все още виждам при колеги едни безумни разпределения на апартаменти. Специално аз винаги обръщам внимание на това, връщам проекта поне по 4-5 пъти, докато намерим най-функционалното разпределение в даден апартамент. В момента обаче усещането ми е, че всичко се купува навсякъде. Знам за много случаи, в които хората попадат и на некоректен изпълнител, след което дадена сграда не езавършена."
Втори бизнес или що е то "експерт по личен имидж и бранд"?
От известно време насам Йордана Димитрова работи активно в сферата на личния имидж и бранд. Учредител е на академия "Великолепната жена". Казва, че промяната е дошла като естествен процес от нейното развитие в бизнеса с недвижими имоти и инвестиционните проекти.
"Освен собствените проекти, свързани със сградите, аз дълги години работех за един голям холдинг, във фирма с над 500 човека. Изкачвах йерархичната стълбица отдолу-нагоре и осъзнах, че е изключително важно в бизнеса, а и не само, човек да умее да представя себе си в най-добрата си светлина", разказва ни бизнес дамата.
Вдъхновението, което впоследствие се превръща в "Бизнес академия" по личен имидж и бранд, идва, след като Димитрова разбира, че в бизнеса не винаги резултатите са достатъчни за развитието в кариерата.
"Когато кандидатствах за един пост във фирма и очаквах, че аз ще бъда избрана за него, изведнъж се оказа, че предпочетоха един друг господин, който за първи път влиза във фирмата и има по-малък опит и не се е доказал като професионалист. И не само, че той взе поста, но му предложиха и много по-висока заплата", спомня си тя.
След всичко това и след преживян бърнаут, Йордана Димитрова специализира в областта на личния имидж и бранд, разбирайки, че той е изключително важен както за всяка фирма и всеки предприемач, така и в корпоративните среди като цяло.
"Хората и фирмите с по-добър имидж и бранд получават средно с около 30% по-висока цена за предоставяната от тях услуга."
В момента бизнес дамата работи усилено в своята академия, чрез която се опитва да предаде своя опит на другите. Ангажирана е и подготовката на голямо събитие през март, посветено до голяма степен на добрите практики за баланса между кариерата и личния живот.