Петък, 31 Яну 2025
           
Бизнес

Омбудманът пита КЕВР какво се случва с проверката на ЕРП-ата и ЕСО

   
Омбудманът пита КЕВР какво се случва с проверката на ЕРП-ата и ЕСО

Институцията на омбудсмана пита председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов дали има и какви са резултатите от извънредната проверка на трите електроразпределителни дружества и на "Електроенергийния системен оператор" (ЕСО).

На 28 декември КЕВР съобщи, че започва проверка на изпълнението на лицензионните задължения на дружествата, в т.ч. на първо място изпълнението на инвестиционните програми за развитие, поддръжка и ремонтни дейности по мрежата.

Беше посочено, че дружествата трябва да представят в регулатора пълен анализ на действителните причини за нарушеното електроснабдяване, а въз основа на изводите и заключенията КЕВР да прецени дали има основания за предприемане на административни мерки срещу проверяваните дружества.

В писмото до КЕВР главният секретар на институцията на омбудсмана д-р Айсун Авджиев посочва, че месец по-късно резултати от проверката все още не са обявени. Изпълнението на инвестиционните програми на електроразпределителните дружества е от съществено значение за цялостното изпълнение на лицензионните им задължения и най-вече задължението за предоставяне на електроенергия, отговаряща на утвърдените норми за качество, изтъква той.

Авдиев заявява и че през 2024 г. в националната правозащитна институция са постъпили 1 237 жалби, свързани с предоставяне на услугата електроснабдяване. 1 046 от тях са за проблеми, свързани именно с качеството на електрозахранването в различни райони на страната - чести, но продължителни прекъсвания, ниско захранващо напрежение, токови удари и др.

Авджиев подчертава, че констатациите на експертите на омбудсмана са, че влошеното качество на услугата е най-сериозният проблем в сектора.

Той иска информация на какъв етап е извънредната проверка на КЕВР, колко и кои са проверените обекти на място, установени ли са нарушения при изпълнението на лицензионните задължения на дружествата за предоставяне на качествена услуга и ако има такива - какви действия ще предприеме регулаторът за гарантиране на непрекъсваема и качествена енергийна услуга на потребителите.

Институцията на омбудсмана се интересува и за конкретните срокове, в които окончателните резултати ще бъдат обявени.

Причина за писмото до КЕВР е, че всекидневно в институцията на омбудсмана постъпват десетки въпроси на граждани от страната, които вече са подали жалби до дружествата заради липсата на ток по коледните празници. Оттам обаче им отговарят, че компенсации няма да им бъдат изплатени, тъй като прекъсването на електрозахранването е свързано с лошото време, обилните снеговалежи и старата електропреносна мрежа. Инвестицията в мрежата обаче е именно ангажимент на дружествата и затова КЕВР трябваше да провери, не само по документи, дали и доколко тези планове са изпълнени, изтъкват от институцията на омбудсмана.


Анкета

Какво мислите за новия кабинет Желязков?


Резултати