Представете си свят, в който ученето никога не спира. В който знанието не е статично, а е динамичен процес, който изисква постоянно надграждане. Светът, в който живеем днес, е именно такъв: бърз, нетърпелив и постоянно променящ се. Как да се адаптираме към глобалните промени в него?
Отговорът е прост: като не спираме да учим. Ученето през целия живот е едно от ключовите умения за кариерен и житейски успех, независимо дали сме ръководители, родители или деца. Новият епизод на образователния видеокаст на Лидл България „Уменията на 21-век” разглежда темата в разговор за образованието, кариерното ориентиране и изкуствения интелект.
Какво е учене през целия живот?
Това е динамичен и непрекъснат процес, който ни позволява да се адаптираме към променящите се изисквания на обществото, технологиите и пазара на труда, като същевременно насърчава личностното ни развитие и социалната ангажираност. Това учене, което е независимо от възрастта, ни помага да взимаме по-качествени решения за по-добър живот.
Гостът в епизода Гергана Раковска, председател на Фондация на бизнеса за образованието, споделя, че „ученето през целия живот е основата на успеха.” Какви са аспектите на ученето през целия живот и защо то е важно?
- Непрекъснато личностно развитие: Ученето през целия живот стимулира личностното развитие и повишава кариерния ни потенциал. Какво търсят компаниите топ работодатели днес? Служители, които не просто имат умения, опит и знания, но са готови да учат още. Раковска подчертава, че този тип учене е от решаващо значение за развитието на кариерни умения и лични качества.
- Готовност за работа с новите технологии: С развитието на изкуствения интелект необходимостта от актуализиране на уменията става все по-належаща. Раковска отбелязва, че „AI променя начина, по който работим и учим. Това изисква постоянна адаптация и обновяване на знанията”. Тя цитира скорошно изследване, проведено в САЩ, което открива, че тийнейджърите са три пъти по-склонни да се възползват от възможностите на AI от своите родители и че се оказват по-гъвкави и по-ориентирани към промяната.
Как да изберем правилната професия или учебна програма за нашите деца?
Онлайн ресурсите и платформите за обучения са неизчерпаем източник за учене през целия живот. От тях се възползват най-често младите. Как се ориентират те при избор на академичен път или професия? Според Раковска, децата се ориентират по-добре от своите родители по отношение на бъдещи кариерни възможности и интереси.
- Семейството играе важна роля в подкрепата и насочването на младежите към подходящи кариерни възможности. Раковска подчертава, че „родителите трябва да бъдат активни участници в образованието и кариерното ориентиране на децата си”.
- Кариерното ориентиране за родители включва предоставяне на информация и подкрепа, така че родителите да помогнат на децата си в избора на подходящо училище или програма за обучение – за кандидатстване след 7 клас, за избора на профили след 10 клас, или за избор на университет. Според Раковска, родителите имат нужда да се научат „как да идентифицират потенциала на собственото си дете и да му помогнат да се насочи към дадена професия, вместо да гледат класациите за първите топ 5 училища”.
- Кариерното ориентиране за младежи е процес на идентифициране на техните силни страни и интереси, за да направят информиран избор за бъдещето. То е критичен компонент за успеха им в съвременния свят, защото ги подготвя за предизвикателствата на пазара на труда и им дава увереност да вземат правилни решения. Кариерната сесия включва правене на тестове, обсъждане, анализ какви са тенденциите на пазара на труда и какви са възможностите за учене не само в България, но и по света.
- Платформи за кариерно ориентиране: Използването на ресурси като Profesii.info може да помогне на младежите да оценят своите компетенции, умения и интереси и да открият потенциални професии, подходящи за тях. В платформата са налични тестове за кариерни интереси, кариерни, зелени и дигитални умения, професионално ориентиране и избор на университетска специалност.
Как изкуственият интелект променя пазара на труда?
Развитието на AI променя традиционните професии и изисква нови умения. Как можем да се подготвим за тези промени?
- Работа & AI: въпросът дали изкуственият интелект ще вземе работата ни вече се превърна в клише, но вероятно всички се вълнуват от отговора. Според статистика на Световния икономически форум, до 2030 г. 44% от рутинните дейности – тези, които не изискват креативност, нито аналитично или критично мислене, ще бъдат заменени от изкуствен интелект. Затова в следващите години работодателите ще очакват други, по-комплексни компетенции от служителите си, споделя Раковска.
- Заменяне на рутинни и дейности: Прогнозите са, че AI ще трансформира традиционните професии и начина, по който хората работят, като автоматизира рутинни дейности и позволява на служителите да се фокусират върху по-сложни и креативни задачи, които ще си останат запазена територия за хората.
- Критично мислене: Въпреки технологиите, здравият разум ще си остане основен инструмент за справяне с дезинформацията и адаптиране към новите реалности. Раковска отбелязва, че „едно от ключовите умения, които всеки ще трябва да развие, е критичното и аналитично мислене. А това, което АI прави, ние, хората, трябва да умеем да прочетем и анализираме критично, и да преценим върши ли ни работа”.
След всичко казано дотук е ясно, че ученето през целия живот е не просто необходимост. То е инвестиция в себе си и ключово умение, което ни помага да сме гъвкави и успешни в един бързо променящ се свят. Гледайте новия епизод на „Уменията на 21-век” и открийте как да се възползвате максимално от възможностите за учене през целия живот. Всички епизоди са достъпни безплатно в канала в YouTube.
За видеокаста „Уменията на 21-ви век“:
Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век“ е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl. Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
За госта в еп. 11:
Гергана Раковска е лидер в създаването на връзки между бизнеса и образованието. Тя е председател на Фондация на бизнеса за образованието, неправителствена организация, която работи за подобряване на връзката между академичните институции и работодателите.
За Лидл България:
Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 136 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.