Да, разбрахме, че ChatGPT е революция. 100 (хиляди) пъти чухме, че изкуственият интелект ще промени всички сфери на живота. Вече се изприщваме от коментари как AI отключва потенциал за милиарди. От над две години обаче някак встрани остава темата как точно технологичният скок ще облагодетелства простосмъртните и джоба им.
Новата икономика на изкуствения интелект поне привидно се крепи на два стълба. Единият са AI платформите с откровено потребителско и развлекателно приложение, а другият - специализираните персонализирани решения, които са достъпни само за мултимилиардни компании със собствени разработчици и суперкомпютри.
Малкият и среден бизнес, индивидуалните предприемачи и по-малките екипи - те сякаш се оказват в "ничия земя" между непостижимо скъпи инструменти и такива, които са по-скоро "играчки" и от тях не могат да се изкарат пари. Означава ли това, че AI не е за тях?
"Мнозина смятат, че изкуственият интелект е "играчка", защото AI се превърна по-скоро в модерна дума, отколкото в такава, в която хората виждат решение", коментира пред Money.bg експертът по дигитален и AI маркетинг Етиен Янев.
Той обаче е категоричен, че изкуственият интелект може да бъде полезен на всеки бизнес. Важни са обаче стъпките по пътя.
Да говорим в конкретика
"Един малък или среден бизнес може да си създаде AI агенти, които изпълняват различни задачи - един да подготвя имейли, друг - да подобрява съдържанието в социалните мрежи, трети - да е бизнес консултант и съветник, четвърти много добре да анализира данни. Те ще като едни допълнителни "помощници в стаята" - не са експерти като нас, но са готови да помогнат и да дадат второ мнение", обяснява Янев.
В екосистемата на ChatGPT това са т.нар Custom GPTs, които са обучени да изпълняват конкретни задачи и могат да бъдат дообучени с информация така, че да познават по-добре бизнеса. Подобни възможности има и в Microsoft Copilot и Google Gemini.
Относително масова е употребата на изкуствения интелект при писане на текстове за социалните мрежи, оптимизиране на рекламни кампании, създаване на визуални елементи и видеа или писане на програмен код. По думите на Етиен Янев причината е, че в тези сфери интеграцията е най-интуитивна.
Това обаче не значи, че другаде няма приложения. "Бих дал пример със счетоводния отдел, който може да си подготвя месечните отчети по-добре, може да анализира данни по-добре. Copilot има интеграция с Excel и могат да се създават формули и да се проверяват хипотези на счетоводно ниво. Административният отдел може да създаде агент, който подготвя и проверява за грешки договорите или да изгради автоматизация - след въвеждане на данните да влиза готов за ползване договор", изрежда маркетинг експертът.
Имате малък магазин? Можете да представяте продуктите му с професионално изглеждащи видеа с анимирани елементи и глас зад кадър без да имате цяло студио зад себе си. Рекламата и продажбите пък стават дейности с денонощно работно време
В образованието, медицината, консултантските услуги и клиентското обслужване AI може за секунди да анализира множество данни и така да предлага персонализирани решения с непостижими иначе скорост и мащаб. "За всичко, което се прави на бюро, AI може да помага и със сигурност създава още един "човек" в екипа", категоричен е Янев.
И допълва: "Получават все повече запитвания как мога да автоматизирам някои процеси в своя бизнес, за да освободя повече пространство за други задачи. Това касае индивидуалните предприемачи или тези с малки екипи. Печалбата има не само парично измерение, но и спестено време".
Да свалим розовите очила
"Изкуственият интелект изглежда като нещо много голямо и някои хора първосигнално смятат, че могат да оставят на AI целия си бизнес. Истината е, че на този етап на потребителско ниво изкуственият интелект помага в различни сфери, които са част от големия пъзел - не може без хората. Много пъти ме питат: "Мога ли да оставя AI да ми създава цялото съдържание в интернет и да ми пуска рекламите, а аз да се занимавам с други по-важни бизнес решения?" С точност и ефективност? Няма", предупреждава Етиен Янев.
Освен това той съветва предприемачите да направят крачка назад и да не "скачат в абсолютно всичко" само защото са чули, че AI помага. "Внедряването на AI е свързано с разходи - тези технологии са платени. Бизнесът трябва да си зададе въпроса кои са тези процеси, които са най-предизвикателни и най-отнемащи административен ресурс и време - тогава трябва да видим има ли AI, който може да помогне", обяснява той.
Така се изправяме пред слона в стаята. Ако AI може бързо и точно да предлага решения, а чрез т.нар автономни агенти е в състояние и самостоятелно да борави с различни системи, нужни ли са служители от плът и кръв? Проучване на Световния икономически форум показва, че над 40 на сто от работодателите се готвят да правят съкращения заради изкуствения интелект.
Според Етиен Янев на този етап хората няма как да бъдат изцяло заменени, но със сигурност ще има компании, които ще освобождават служители за сметка на ботовете.
"AI се развива брутално бързо и ще дойде момент, в който светът ще трябва да отговаря на въпросите готов ли е да работи автоматизирано и да освобождава позиции и дали това е етично", предупреждава маркетинг експертът.
По думите му обаче се заформя и нов тип култура - на търсене на продукти, услуги и бизнеси, зад които стоят истински хора. Той прави аналогия с теми като опазването на околната среда и очаква по-младите генерации да са силни застъпници на тези идеи.
"Трябва да гледаме положително. Това е нова ера - както са дошли интернет и други големи технологии. Човечеството се е адаптирало, справило се е, създало е нови бизнес възможности и е оцеляло. Вярвам, че и сега ще бъде така", завършва Етиен Янев.