Диверсификацията на транспортните маршрути в черноморския басейн е ключова стъпка за изграждането на ефективни, надеждни и устойчиви връзки и вериги за доставки на стоки между Изтока и Запада, като българските пристанища могат да се превърнат в стратегически входни точки за търговските потоци. Това съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията Живко Петров по време на откриването на кръгла маса на тема „Свързаност и устойчиво сътрудничество в региона на Черно море – иновационен потенциал и перспективи за развитие“. Форумът се организира съвместно от Министерството на транспорта и съобщенията, като Национален координатор на Общия Дневен ред за Черно море, и Морски клъстър България.
Интермодалната свързаност в страната и транзитът към съседни държави и региони е съществена за приемането на трафика, преминаващ през транскаспийския транспортен маршрут. На база публични данни през 2023 г. товарите преминали през него са над 2,7 млн. т., като се очаква капацитетът му да достигне до 10 млн. т. годишно.
Дигитализацията при управлението на корабния трафик в региона е изключително важна за всички участници в процеса. В своето изказване Живко Петров изтъкна, че вече е разработена и внедрена система за електронен обмен на информация (Port Community System) в българските пристанища. “Важно внимание следва да се обърне и на енергийната и екологична ефективност при изграждането на мрежа от регионални зелени интелигентни пристанища. Реализацията на тези идеи кореспондира с целите, заложени в Зелената сделка на Европейския съюз, Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност и Общия дневен ред за Черно море”, допълни заместник-министър Петров.
Доброто сътрудничество между всички страни в този процес ще допринесе за подобряване на безопасността и сигурността на транспорта в Черно море, опазването на морските и крайбрежни екосистеми, разгръщане на нови възможности пред местните икономики и повишаване на конкурентоспособността на региона.