Все по-малко вероятно е държавата да приеме бюджет за 2025 г. навреме. Дори и партиите в Народното събрание да се споразумеят за избор на председател и да започнат реално работа, никак не е сигурно, че служебният кабинет ще внесе проектобюджет за догодина.
Днес служебният премиер Димитър Главчев обяви пред журналисти, че ако се сформира редовно правителство, най-добре е то да внесе основния финансов закон на държавата за 2025 г. "Ако пък няма да има служебно правителство, то тогава е изключително рисково ние да внасяме бюджет в предизборна ситуация, тъй като той може да бъде взривен и става опасно“, каза Главчев. И припомни как в предишни подобни предизборни ситуации между първо и второ гласуване на закона за държавния бюджет депутатите са приемали куп непланирани предложения за по-големи разходи.
Главчев призова депутатите да започнат разговори, които да доведат до избор на председател на Народното събрание и до сформиране на правителство с политическа подкрепа и яснота кой носи отговорност.
Започването на Новата година без бюджет на държавата ще бъде пореден прецедент за последните три години на непрестанни предсрочни избори. Това се случи първо през 2022 г., когато бюджетът от предната година продължи да работи до април. След това действието на бюджет 2022 г. продължи до средата на 2023 г.
Проблемът сега е, че ако НС не приеме свой председател и не може да заработи до края на тази година, няма да има кой да гласува удължаване на стария бюджет през 2025 г.
"Това означава блокиране на всички основни системи на държавата. Държавата може да спре да функционира", коментира пред БНР бившият финансов министър на ГЕРБ Владислав Горанов. Той обясни, че в закона за бюджета се съдържат важни показатели като семейните помощи за деца и други плащания, свързани с държавното обществено осигуряване и здравната каса. В закона за бюджета е и лимитът на държавния дълг и без да бъде гласуван, държавата не може да поеме нов дълг и да се финансира. Закон за удължаване на действието на стария бюджет дава отговор на всички тези въпроси.
Според Горанов уклончивата позиция на служебният премиер Главчев около внасянето на проектобюджет е много притеснителна, защото това е "бягане от отговорност". "Дори и най-лошият бюджет да бъде внесен, е по-добре от никакъв, защото поставя основата за дебат сред политиците", смята Горанов.
Единствено правителството - редовно или служебно, може да внесе в парламента за обсъждане проект на бюджет на държавата. Затова отказът на Главчев да направи това, ще бъде персонална негова грешка, смята Горанов.
По думите на Главчев до момента финансовото министерство е представило само мерки как да бъде запазен дефицит не повече от 3% и догодина, за да може България да кандидатства за еврозоната. Наскоро той обяви, че в края на годината страната ни ще покрие последния критерий за инфлацията за влизане в еврозоната, при което страната ни ще поиска извънреден доклад от ЕЦБ и ЕК. Не е ясно обаче, без дали това ще бъде направено, след като страната не може да приеме навреме бюджет за 2025 г. с ясни параметри.