Монополът на Българските държавни железници е напът да приключи, написа Money.bg през март тази година, когато Министерският съвет обяви, че приема решение за провеждане на процедура за избор на превозвач за обществен превоз с железопътния транспорт в България. Той включва превоз на пътници на територията на цялата страна. Правителството възлага на министъра на транспорта и съобщенията да проведе процедурата по реда на Закона за обществените поръчки. Нещата обаче претърпяват известна промяна.
Държавното дружество "БДЖ-Пътнически превози" всъщност остава монополист в обществената услуга за железопътен превоз на пътници още (поне) една година. Това става факт, след като изтичащият 15-годишен договор с националния превозвач беше удължен извънредно от кабинета. Причината - липсата на готовност да бъде обявена и приключена новата обществена поръчка за възлагане на дейността, пише "Сега".
В нея на теория трябва да могат да се включат и външни превозвачи, но България и ЕК не могат да се разберат дали договорът да е за територията на цялата страна или да се раздели на лотове.
Данните показват, че годишно с железопътен транспорт в България се превозват над 30 милиона пътници. Обслужват се 678 гари в населени места на територията на цялата страна с над 500 влака ежедневно.
Източник: БДЖ
За първи път БДЖ има конкуренция
Миналата година пловдивската частна транспортна компания "Пимк" обяви, че е получила лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Дейността на дружеството ще се извършва чрез фирмата "Пимк Рейл Експрес" ЕООД, която бе учредена и вписана в Търговския регистър през април тази година. Така държавното "БДЖ - Пътнически превози" за първи път в своята история ще има реален конкурент при превоза на пътници в България.
Пловдивската компания има лиценз за товарни превози и от 2015 година извършва жп превоз на товари. Лицензът за пътнически превози е бил издаден на 28 септември 2023 година.
Сред настоящите мотиви за удължаването на монопола влиза това, че при възлагане на договора за територията на цялата страна се предполага, че така и няма да се стигне до реална конкуренция заради големия обем на задачата. При разделяне на лотове има възможност за по-сериозна конкуренция. България обаче се опасява, че някои линии могат да останат без интерес.
Във връзка с Националния план за възстановяване и устойчивост България е поела ангажимент пред Европейската комисия от 1 януари 2025 г. да бъде дадена възможност и на други железопътни превозвачи, освен БДЖ, да осигуряват услугата превоз на пътници, която също да е субсидирана с пари от държавата. Настоящият договор за превоз на пътници между "БДЖ Пътнически превози" и държавата изтича в края на 2024 година. След отлагането, предстои да видим каква ще бъде реакцията на Европейския парламент.