Събота, 05 Oct 2024
           
Свят

Съдът на ЕС отмени изискването за връщането на камионите на всеки 8 седмици

   

  АПИ

Съдът на Европейския съюз съобщи, че отменя изискването за връщане на превозните средства на всеки осем седмици в държавата по регистрация, пише Mediapool.

Всички останали изисквания от втория пакет "Мобилност" обаче остават.

Седем държави - Литва, България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша, поискаха от Съда на ЕС да отмени втория пакет "Мобилност", приет от Европейския съюз през 2020 г.

Оспорваше се шофьорите на камиони да се връщат у дома на всеки три или четири седмици, както и забрана водачите да ползват редовната си седмична почивка в кабината на превозното средство. Седемте страни бяха и против въведения "срок на прекъсване" от четири дни между извършването каботаж в една и съща държава със същото превозно средство, както и изискването на всеки 8 седмици камионите да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.

Решението на Съда на ЕС

С днешното си решение Съдът на ЕС отхвърля исковете на седемте държави с изключение на задължението за връщане на превозни средства, което се отменя, се казва в съобщението на съда до медиите.

Мотивите на съда са, че Европейският парламент и Съветът на ЕС не са разполагали с достатъчно информация при приемането на тази мярка, за да могат да преценят нейната пропорционалност.

В останалата част Европейският съд отхвърля аргументите на държавите жалбоподатели. Съдът посочва, че свободното предоставяне на услуги в областта на транспорта се подчинява на специален режим.

Транспортните предприятия имат право свободно да предоставят услуги само доколкото това право им е предоставено чрез мерки, приети от законодателя на ЕС, като те попадат в обхвата на пакета "Мобилност". Одобрените мерки не забраняват на транспортните фирми да упражнят правото си на свобода на установяване и могат да регистрират дъщерни дружества в държавите, в които възнамеряват да предоставят транспортни услуги.

Съдът също така приема, че с пакет "Мобилност" Европейският съюз се стреми да постигне нов баланс между различните интереси и по-специално по-добри социални условия на труд за шофьорите, а за фирмите да извършват дейността си пи при справедливи търговски условия.

ЕС е имал право да приеме, че с оглед на необходимото възстановяване на баланса повишената социална защита на водачите може да доведе до увеличаване на разходите на определени транспортни фирми. Приетите за тази цел правила са пропорционални на преследваната цел, смята съдът на ЕС. Той отбелязва, че те се прилагат без разлика в целия Европейски съюз и не дискриминират транспортните предприятия, които се намират в "периферията на ЕС", както се твърди в жалбата.

Ако тези правила имат по-голямо въздействие върху транспортните фирми в тези страни, това е така, защото те са избрали този икономически модел на работа - предоставяне на повечето, ако не и на всичките им услуги в други държави от ЕС, се казва още в съдебното решение.

Венцислав Трендафилов: Решението е справедливо

"С днешното си решение Съдът на ЕС постанови справедливо решение относно пакета за мобилност и така потвърди принципа на пропорционалност в транспортния сектор", коментира Венцислав Трендафилов - експерт по международно транспортно право и юридически консултант в Move Expert.

По думите му отменяйки задължението за връщане на превозните средства на всеки 8 седмици в държавата по регистрация, Съдът на ЕС отбелязва, че законодателят на ЕС не е предоставил достатъчно информация, за да оцени пропорционалността на тази мярка.

"Днешното решение на Съда на ЕС доказва това, за което настоявахме - връщането на камиона не е оправдано нито от икономическа, нито от екологична гледна точка. Важно е да се намери баланс между социалните условия на работа и икономическите реалности в трансграничния превоз на товари", каза Венцислав Трендафилов.

Той допълни, че всички искат секторът на пътния транспорт да бъде по-безопасен, ефективен и социално отговорен, но това трябва да бъде в баланс и с икономическите измерения.

"Трябва да бъдат защитени интересите и на шофьорите, и на работодателите. Днешното решение е правилна стъпка в тази посока", добави още Венцислав Трендафилов.

Той заяви, че е щастлив, че усилията за справедливост за бранша са дали резултат. Процесът беше дълъг и тежък, но си заслужаваше, каза Трендафилов. Той е адвокат с дългогодишна експертиза в областта на международното транспортно право, правото на ЕС и международните отношения. В момента работи като адвокат по международно право и юридически консултант в Move Expert със специализация в търговските и транспортните отношения между ЕС и Азия, както и анализа на законодателството на ЕС.