През 2023 г. 59 на сто от предприятията в ЕС са достигнали поне основно ниво на цифрова интензивност. От малките и средни компании 58% са достигнали поне основно ниво на дигитална интензивност миналата година, докато делът на големите предприятия е 91%, показват данните на Евростат.
Според една от целите на Цифровото десетилетие повече от 90% от МСП в ЕС трябва да достигнат поне основно ниво на цифрова интензивност до 2030 г. Това е знак, че въпреки напредъка, постигнат през последните години, цифровата трансформация продължава да бъде предизвикателство за много предприятия, особено в някои държави-членки.
Тези технологии включват изкуствен интелект, социални медии, изчисления в облак, управление на взаимоотношенията с клиентите (CRM) и наличие на продажби в електронната търговия, които представляват поне 1% от общия оборот на дадено предприятие.
Източник: iStock
Поне основното ниво на цифрова интензивност обхваща предприятия с ниско, високо и много високо ниво на индекса на цифрова интензивност (DII), с изключение на тези с много ниско ниво.
В рамките на ЕС, големите предприятия значително изпреварват малките и средните предприятия (МСП) по отношение на цифровизацията. Докато 91% от големите предприятия са достигнали поне основно ниво на цифрова интензивност през 2023 г., само 58% от МСП могат да се похвалят със същото ниво.
Държавите с най-голям дял на предприятия, достигнали много високо ниво на цифрова интензивност, са Финландия (13,0%), Малта (11,4%) и Нидерландия (11,0%).
Каде е България?
У нас цели 70,6% от предприятията са с много ниска степен на цифрова интензивност, което я поставя на предпоследно място в ЕС по този показател. В допълнение, 19,6% от българските предприятия се характеризират с ниско ниво на цифрова интензивност, 8,1% са достигнали високо ниво, а едва 1,6% са на много високо ниво на цифрова интензивност.
Тези цифри подчертават значителното изоставане на българските предприятия в процеса на цифровизация. Липсата на достъп до нови технологии, недостатъчната инвестиция в цифрови решения и ограничените дигитални умения са само част от предизвикателствата, пред които са изправени българските МСП.
В резултат на това българските предприятия не само изостават от средните нива в ЕС, но и изпитват затруднения да се конкурират ефективно на единния европейски пазар.