От 1 септември кандидатстващите за отпускане на скъпи лекарства за хронични или редки болести, отпускани с електронни протоколи, издавани от лекари специалисти и от специализирани лекарски комисии, както и за отпускането на помощни средства и медицински изделия, ще бъдат известявани със съобщение по телефона или чрез онлайн платформата Вайбър. Това обяви и.д. управител на НЗОК проф. Момчил Мавров, цитиран от БТА.
Той уточни, че към съобщенията няма да има прикачени файлове или линкове, нито ще се изискват пари за каквото и да било, когато пациентите получат съобщенията.
Ивайло Стойчев, мениджър "Информационни технологии" в "Информационно обслужване" АД, разясни, че съобщението за протоколите за лекарства ще бъде кратко и ще съдържа информация за номера на протокола и валидността му. Съобщенията ще бъдат изпращани при регистриране на нов протокол, при нужда от допълнителни документи, при отказ, при прекратяване и при изтичане на срока на протокола.
Съобщенията за помощни средства и медицински изделия ще съдържат номер на заявлението, дата на постъпването му, при постъпване на ново заявление, при постъпване на заявление за ремонт, при одобряване на заявлението, при отказ, при анулиране, както и за напомняне за изтичане на срока на заявлението.
Ако човек установи, че съобщението не е предназначено за него, той ще може веднага да сигнализира на Здравната каса.
Стойчев допълни, че при известяване по онлайн платформата ще има лого на НЗОК, а съобщенията ще бъдат с абревиатурата "НЗОК", за да не се усъмнят гражданите в истинността на съобщенията. Той посочи, че първоначално съобщението ще бъде изпращано по Вайбър, а ако пациентът не го получи, то ще се изпраща по телефона.
Според Мавров въвеждането на подобен тип известяване ще постигне контрол от страна на пациента, планиране на явяване при лекар специалист за издаване на нов протокол за лекарства, възможност за по-бърза реакция за отстраняване на грешки при нужда от допълнителни документи, съкращаване на времето за получаване на помощни средства и други.
От 2023 г. подаването на всички видове протоколи за лекарства е по електронен път, а пациентът може да ги получи от всяка аптека, работеща по договор с районната здравноосигурителна каса.
Всички хора с увреждания, независимо дали са здравноосигурени, имат право да получават помощни средства и ремонтни дейности за тях. Заявленията за помощни средства се подават по електронен път, след издаден протокол от лекарска комисия. Заявленията за ремонт се подават на хартия в районна здравноосигурителна каса.
Стойчев заяви, че след електронизиране на процеса за подаване на протоколи 85% от тях се одобряват в рамките на един работен ден. Той посочи, че от март миналата година до юли тази година са обработени над 560 000 протокола за над 630 000 лекарства.
Стойчев изтъкна,че рреди дигитализацията на процеса средното време за одобрение на заявление за помощни средства е било над 40 дни, докато сега отнема два дни.
За последните две години са отпуснати над 367 000 помощни средства по 160 000 заявления, подадени от 156 000 пациенти. Общата стойност на отпуснатите помощни средства е 79 650 000 лв.