България има шанс да привлече инвестиция от Dongfeng. На този етап има подписано единствено споразумение за конфиденциалност. Това не значи, че инвестицията ще се случи в Италия. Италианското правителство е доста проактивно и не се стигна до визита и оглед в Бургас. Редица лидери европейски лидери – Виктор Орбан и Джорджия Мелони посещават Китай с цел привличане на инвестиции. Изключение не прави и президентът Реджеп Ердоган в Турция. Това сподели Юлиан Чебишев, представител на Voyah в България, в предаването „В развитие“ с водещ Росен Стойчев, пише Bloombergtv.
Липсата на редовно правителство е огромен проблем и пречка пред привличането на инвестиции. Китайските производители искат дългосрочно виждане и сигурност в следващите от 3 до 5 години. „Активността по привличане на такива инвестиции в такъв размер трябва да идва от държавата, а не от частния сектор или неправителствени организации“, коментира гостът.
Как България може да се бъде конкурентна?
Подобни преговори не могат да бъдат водени от служебен кабинет. Две са необходимите условия за успех – редовно правителство с дългосрочна перспектива и премиер, който да е активен по отношение на комуникация и посещения в Китай. В момента се отваря една уникална по своята същност възможност да привлечем и да имаме автомобилен завод в България. Не бива да чакаме да дойде някой и да ни помоли да инвестира. От нас зависи да направим необходимите постъпления, за да комуникираме и да имаме взаимодействие с точните хора и инвеститори
Чебишев припомни, че големите китайски инвеститори са 100% собственост на китайското правителство. Това предполага комуникация с Китайската комунистическа партия.
Последните 6 месеца научихме, че Chery ще направят завод в Испания и първата китайска кола в Европа ще се произведе там. Dongfeng преговарят с Италия, BYD отварят завод в Унгария. Още три много големи китайски производители са в процес на издирване на подходящо място за инвестиция в Европа.
„Китайската държава прави всичко възможно да субсидира продажбата на електромобили и тяхното производство“, категоричен е гостът. Например, plug-in хибридите са освободени от данъци. По-големите корпорации, които имат дългосрочен бизнес план, получават подкрепа от китайското правителство. Най-големите автомобилни производители са изцяло държавни и се ползват с всички предимства, които произтичат от това.
В момента Европа се намира в една парадоксална ситуация. От една страна, постулатите са ясни. От 2035-та година няма да могат да се продават автомобили с двигатели с вътрешно горене. От друга страна, достъпността на тези електромобили за масовия потребител остава трудна. От трета страна, Европейският съюз вдигна митата с 25% митата за китайските електромобили, което не помага този род автомобили да станат по-достъпни за европейците. Искаме да се изчистим от замърсяващите превозни средства, но в същото време пречим на автопарка да се обнови с по-екологични автомобили.
Още преди 15 години Китай взима решение да насочва инвестиции в производството на електромобили. По този начин изпреварва Европа с няколко години. „Това им позволи да овладеят източниците на доставки и суровини, което направи Китай най-големият производител на електромобили и батерии“, обясни Чебишев.
Гостът даде за пример Stellantis, които купиха голяма част от китайския производител Leapmotor. По сходен начин много други европейски производители си партнират с китайски компании, за да предложат на европейския пазар достъпни електромобили.
Впечатления правят, Xiaomi, които предложиха първият си електромобил след като инвестираха милиарди. За сравнение, Apple не искаха да произвеждат автомобил, а търсиха производител, който да произведе колата за тях. Така се случи, че това не може да се осъществи. Китайската Xiaomi взе нещата в свои ръце и за 5 години успя да реализира такъв проект.
Във финалът на разговора гостът коментира и българският автомобилен пазар:
България е отворена за нови марки автомобили. Няма значение дали става въпрос за Китай или друга държава. Ние сме възприемчиви, когато става въпрос за устойчива формула между качество и цена. Българският потребител на нови автомобили не страда толкова по марката, ако види по-добро предложение на пазара.