Петък, 22 Nov 2024
           
Бизнес

Новият Lexus UX 2024: Повече електрифицирана мощност, повече удоволствие от шофирането и рафинираност за луксозния компактен градски кросовър

   

  Lexus

  • Lexus усъвършенства своя компактен луксозен градски кросоувър с по-мощна самозареждаща се хибридна система, нови дигитални уреди и подобрени функции за безопасност
  • Представяне на новия UX 300h с литиево-йонна батерия с по-висок капацитет, увеличаваща общата мощност на системата с 8%
  • По-висока мощност и по-добро ускорение, но намален разход на гориво и емисии на CO2  в сравнение с UX 250h
  • UX 300h със задвижване на четирите колела E-Four използва нов заден мотор с над пет пъти по-голяма мощност от тази на агрегата на предишния модел, осигуряващ по-изострена реакция при подабане на газ и по-ангажиращо задвижване
  • Нов дигитален инструментален дисплей на водача и допълнителни мерки за противодействие на шума и вибрациите
  • Нови цветови опции за интериора и външността
  • Разширение на функциите на Lexus Safety System +, включително нов проактивен асистент за шофиране, система за следене на водача и асистент за безопасно излизане от автомобила

Въведение

Компактният луксозен градски кросоувър UX, един от най-продаваните модели на Lexus в Европа, получава значителни по обем промени по задвижването и усъвършенстване на редица други детайли за 2024 г. В резултат от това се подобряват динамиката и удоволствието от шофирането на автомобила, съчетаващ гъвкавостта на кросоувър с удобството на шофиране на един модерен хечбек.

Гамата вече включва новия самозареждащ се хибрид UX 300h (заменящ UX 250h). Този модел играе важна роля в глобалната стратегия на Lexus за електрификация и прилагането на нови технологии за подобряване на динамичните качества на автомобила, включително управляемостта, контрола и удоволствието от шофирането. С визията “Lexus Electrified” Lexus следва пътя си към въглеродна неутралност по начин, който прави луксозното електрифицирано шофиране достъпно за клиентите чрез различни възможности за задвижване.

Новият по-мощен UX 300h

Най-значимата промяна в гамата на UX за 2024 г. е появата на новия самозареждащ се хибриден модел UX 300h, който заменя предишния UX 250h. Запазва се вече утвърденият 2,0-литров бензинов двигател с неговата изключително висока топлинна ефективност, но в новия модел той е част от петото поколение хибридно задвижване на Lexus, което предлага увеличена мощност и по-добри динамични показатели.

Промените включват въвеждането на нова, по-ефективна литиево-йонна батерия с 60 клетки и  номинално напрежение от 222 V, която заменя досегашния никел-метал хидриден модул със 180 клетки и напрежение от 216 V и интеграцията на нов инвертор, който вече не е отделен модул, а част от обща компановка с електрическия мотор. Благодарение на новата батерия е постигнато 8-процентно увеличаване на общата мощност на системата, която нараства от 184 к.с. по DIN./135 kW при UX 250h до 199 к.с. по DIN/146 kW при новия UX 300h.

В моделите, оборудвани със система за задвижване на четирите колела E-Four се използва нов мотор-генератор с постоянни магнити и висок въртящ момент. Той е повече от 5 пъти по-мощен от предишния агрегат от индукционен тип, генериращ мощност от 30 kW  и 84 Nm въртящ момент. Това технологично решение осигурява по-изострена реакция при подаване на газ и още по-удовлетворяващо шофиране с подобрена стабилност и усещане за контрол.

Задният двигател служи и като генератор за регенериране на спирачна система на автомобила, увеличавайки количеството кинетична енергия, която може да бъде уловена при спиране или намаляване на скоростта и съхранена в батерията на хибридната система.

Оптимизирането на нивото на подпомагане от страна на електрическия мотор, като част от процеса на синхронизиране на оборотите на двигателя с вътрешно горене със скоростта на автомобила, създава усещане за незабавно, линейно ускорение. По този начин се намалява необходимостта от работата на бензиновия двигател на високи обороти. Хибридната система може да изключи бензиновия двигател, при което автомобилът може да си движи на електричество със скорости от до 115 км/ч, например при шофиране по дълги наклони.

2,0-литровият бензинов двигател играе ключова роля за повишаване на цялостната ефективност на UX 300h, благодарение на авангардни технологични решения като легла на клапаните с лазерно отложено покритие, прецизно проектиран профил на всмукателния контур, висока степен на сгъстяване от 13,0:1 и система за впръскване на гориво, която комбинира директно впръскване и впръскване във всмукателните отвори, с цел постигане на процес на високоскоростно горене. Интелигентното променливо газоразпределение с електрически активиращ механизъм за всмукателните клапани VVT- iE подобрява прецизността на реакцията при подаване на газ и управляемостта, като същевременно помага за намаляване на емисиите на отработилите газове. Динамичните качества на двигателя и разходът на гориво са допълнително оптимизирани, благодарение на използването на горивна помпа с безстепенно променлив капацитет и охладителна система с електрическа водна помпа, допринасящи за намаляване на загубите от вътрешно триене. Последната спомага и за бързото затопляне на купето през студените дни, а климатичната система осигурява по-бързо охлаждане.

По-добри динамични показатели, по-добра ефективност

Благодарение на увеличаването на мощността, UX 300h осигурява по-добри динамични параметри. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч за модела с предно предаване е намалено от 8,5 на 8,1 секунди, докато при E-Four със задвижване на всички колела времето е съкратено от 8,7 на 7,9 секунди.

Благодарение на повишената ефективност на задвижването и мерките за намаляване на теглото на автомобила е намален и разходът на гориво. При версията със задвижване на предните колела стойностите при комбинирания цикъл на WLTP са съответно 5,0– 5,2 л/100 км, а при тази със задвижване на четирите колела 5,3 – 5,7 л/100 км. На базата на същия цикъл на измерване WLTP, съответните емисии на CO2 са 113 – 119 г/км и 121 – 128 г/км. Сравнителните данни за характеристиките спрямо модела UX 250h са показани в таблицата по-долу:

МОДЕЛ

Нов UX 300h

UX 250h

 

FWD (предно предаване)

E-FOUR

FWD (предно предаване)

E-FOUR

Обща мощност на системата (к.с. по DIN/kW)

199/146

184/135

Мотор на задния мост тип

няма

С постоянни магнити

няма

Индукционен

Мощност на мотора на задния мост (к.с. по DIN/ kW)

няма

40/30

няма

7/5,3

Въртящ момент на мотора на задния мост (Нм)

няма

84

няма

55

Батерия на хибридната система тип

Литиево-йонна

Никел-метал хидридна

Брой клетки

60

180

Напрежение V

222

216

Ускорение 0-100 км/ч

8.1

7.9

8.5

8.7

Разход на гориво (л/100 км – WLTP комбиниран цикъл)

5,0 – 5,2

5.3 – 5.7

5.3 – 5.6

5,8 – 6,0

Емисии на CO 2 (г/км – WLTP комбиниран цикъл)

113 – 119

121 – 128

120 - 128

131 - 137

Подобрена динамика на шофиране

По-доброто ускорение на UX 300h се допълва от по-стабилно поведение при шофиране. Стремежът към странично накланяне на каросерията се потиска по-добре при по-динамично движение в завои, същото е валидно и по отношение на надлъжно накланяне като например при рязко спиране. Подобрена е цялостната здравина на каросерията с добавянето на нова носеща опорна скоба за радиатора и усилване на долния заден панел.

UX 300h с E-Four система за задвижване на четирите колела предлага по-добра управляемост при завиване, спиране и ускорение върху пътни настилки с различни нива на сцепление от двете страни на автомобила, което допринася за осигуряване на повече увереност за водача. Това е постигнато чрез прецизно управление на разпределението на задвижващата сила. Контролът на стабилността на автомобила (VSC) автоматично оптимизира разпределението на задвижващия въртящ момент между предните и задните колела, незабавно подавайки въртящ момент към колелата на задния мост, когато открие загуба на сцепление отпред. Стабилността при завиване е подобрена с регулиране на въртящия момент към задните колела, за да се коригират презавиването и недозавиването.

При всички UX модели водачът може да използва Lexus Drive Mode Select, за да адаптира настройките на автомобила спрямо желанията си и вида на пътуването. Изборът на режим Normal гарантира най-добрия баланс между динамика и разход на гориво; режимът Eco дава приоритет на енергийната ефективност и намаляване на разхода на гориво като прави по-плавна реакцията при подаване на газ и оптимизира работата на климатичната система. Sport осигурява възможност за по-динамично ускоряване и добавя успокояваща стегнатост към усещането при връзката с кормилното управление.

Лесна управляемост и удоволствие от шофирането

UX е замислен като „креативен изследовател на града“, автомобил, който предлага практичността на високопроходим SUV, съчетана с изключителната прецизност, характерна за Lexus и ангажиращата динамика на шофиране. Още в момента в който водачът се настани зад волана, UX създава усещането за пъргав луксозен хечбек модел, с шофьорска позиция, осигуряваща сравнително късо разстояние между положението на бедрата и на петите, създавайки усещането, че сте по-близо до земята, отколкото в други SUV автомобили.

Автомобилът е базиран на глобалната платформена архитектура GA-C на Lexus, лека и изключително твърда структура, чиято здравина е в основата на поведението на автомобила, осигуряващо бързи реакции като резултат от действията на водача. Междуосието от 2640 мм допринася за плавно, стабилно поведение и просторен интериор, докато радиусът на завиване по следата на колелата от 5,2 м улеснява маневрирането и паркирането.

Тиха и спокойна среда в кабината

Пътниците в новия UX могат да разчитат на тиха и спокойна среда в интериора, не само когато той работи на електричество. Взети са целенасочени мерки за избягване или потискане на шума и вибрациите, от присъщата здравина на конструкцията на автомобила до стратегическото разполагане на звукоизолиращи и абсорбиращи материали и използването на акустични прозорци. Облицовките на калниците намаляват натрапчивия звук от вода, камъни и мръсотия, изхвърляни от гумите

Добавен е допълнителен шумопоглъщащ материал под централните колони и в пода на автомобила. Постигнато е допълнително потискане на вибрациите с помощта на материалите на арматурното табло и на облицовките на калниците на задните колела. Заедно тези стъпки са намалили шума в автомобила с 1,7 dB.

Изцяло дигитален кокпит на водача

Опционалният 12,3-инчов дигитален инструментален дисплей на водача може да бъде персонализиран по отношение на външен вид, композиция, стил и тип на доставяната информация, създавайки ергономичен и интуитивен начин за достъп до информация, забавление и свързаност. Външният му вид се променя според избрания режим на шофиране, а оформлението му може да се адаптира според личните предпочитания на водача. Системата може да запаметява предпочитаните мултимедийни, аудио и навигационни настройки на до трима души.

Интуитивни мултимедийни системи

2024 UX разполага с най-новите мултимедийни системи: според нивото на оборудване на модела, Lexus Link Connect с осем-инчов сензорен дисплей или, с допълнителна функционалност и 12,3-инчов екран, Lexus Link Pro. Освен че са лесни за работа, системите са с повишена изчислителна мощност и реагират по-бързо на зададените изисквания и команди. И двете версии представят графики с висока разделителна способност за добра четливост при всякакви условия на осветление.

Системата за гласово разпознаване включва опцията за използване на бордовия асистент „Хей Lexus“. Тя реагира на гласови команди, за да улесни свързването с телефонни обаждания, управлението на аудио и климатични контроли и търсенето в интернет. Системата е програмирана да разбира повече разговорни термини, да разпознава дали говори водачът или пътникът отпред и да прави разлика между фоновия шум и командите, така че да не е необходимо заглушаване на звука.

За да бъде улеснено планирането на пътуването и подпомагането за избягване на задръствания в трафика, стандартно се предлага облачна навигация, която дава достъп до информация за пътя и трафика в реално време. Освен това системата Lexus Link Pro включва вградена навигация, поддържаща работа дори в случай че облачната връзка не е налична. За да улесните намирането на информация за такива неща като местни паркинги и точки за зареждане, „Хей Lexus“ може също да бъде свързано с информация, базирана на облак.

Сред удобствата, осигурявани от мултимедийната система, са безжичната интеграция на смартфон чрез Apple CarPlay или Android Auto. Възможностите за свързаност се разширяват с помощта на приложението за смартфон Lexus Link, което позволява на водача дистанционно да заключва или отключва вратите, да задейства аварийните светлини и да настройва климатичната система за охлаждане или затопляне на купето, преди да се качите в колата. Приложението може също така да проверява нивото на зареждане на батерията, потенциалния пробег при включена или изключена климатична система и оставащото време до завършване на зареждането.

Материали в интериора: високо качество и майсторска изработка

Материалите и покритията, използвани в интериора на UX, са типични за един Lexus и  съчетават традициите на японската изработка с иновативни производствени техники.

Предлагат се три варианта за тапицерия: плат, синтетична кожа и естествена кожа. Кожата и синтетичната кожа се отличават с модел на шевове, вдъхновен от японската техника за капитониране “Sashiko” (малки пробождания). Перфорираната кожа е оформена с шестоъгълна шарка “Kagome”,използвана при традиционното плетене на кошници. Облицовката на арматурното табло възпроизвежда външния вид на текстурираната зърнеста хартия “Washi”, позната от плъзгащите се врати на традиционните японски къщи.

Цветът Ammonite Sand е добавен към цветовите варианти на интериора, съчетавайки се с Hazel, Black, White Ash and Cobalt..

Усещането за качество в интериора е подобрено с детайлни щрихи, включително превключватели на панелите на вратите с нов дизайн. Нова е формата и конфигурация на инструменталния панел, както и металното покритие за конзолата и лоста за включването на режимите на трансмисията. Облицовката на лоста е променена с използване на синтетична кожа, така че вече се предлага и интериор без кожа. Воланът също е „ревизиран“, за да включва камера за следене на водача (повече подробности в раздела за безопасност).

Външни цветове и покрития

Lexus представя новия UX със смела нова опция за цвят на каросерията, Sonic Copper, наличен за всички нива на оборудване. Това специално покритие използва авангардна технология за акустично боядисване на Lexus, която включва слой с дълбочина само няколко микрона. В него металните люспи са разпределени на по-близко и равномерно разстояние, създавайки по-силен блясък и по-дълбоко оцветяване по каросерията.

Lexus Safety System + с разширени възможности

Lexus продължава да разширява възможностите на активната безопасност и технологиите за подпомагане на водача с най-новата еволюция на Lexus Safety System +.

Новият UX е получил значителни допълнения, които помагат за предпазване от често срещани рискове от инциденти. Проактивният асистент за шофиране (Proactive Driving Assist) използва предната камера на автомобила, за да открива опасности при шофиране с по-ниска скорост в града, като например паркирани автомобили, велосипедисти и пешеходци, които се движат в края, непосредствено до пътя или се готвят да пресекат. Ако има риск от сблъсък, системата осигурява спиране и управление, за да помогне за избягване на препятствието, като същевременно задържа автомобила в неговата лента за движение.

Отскоро UX включва в оборудването си и задни аварийни светлини, които се активират автоматично при висока скорост, ако има риск от сблъсък с автомобил, приближаващ отзад. Друга система има грижата да следи какво се случва отзад – асистентът за безопасно излизане създава визуално предупреждение, ако има риск при отваряне на врата по пътя на трафика или на велосипедисти, идващи отзад, като издава сигнал, ако вратата бъде освободена.

Системата за следене на водача използва камера, монтирана над волана, която постоянно следи състоянието на водача. Ако открие, че водачът е загубил концентрация поради умора или неразположение, тя задейства визуални и звукови сигнали. Системата е свързана със системите за активна безопасност на автомобила, така че ако водачът не реагира, те ще започнат процес на целево плавно и контролирано спиране с активирани аварийни светлини (Emergency Driving Stop). 

Тези допълнения разширяват възможностите на Lexus Safety System +. Сред базовите и технологии са системата за предотвратяване на челен сблъсък (Pre-Collision System), която може да разпознава пешеходци през нощта и обекти като мотоциклети през деня. Асистентът за следене на лентата (Lane Tracing Assist) помага на водача да задържа траекторията на автомобила си по централната част на лентата и може да осигури подкрепа при шофиране през завои. Асистентът за пътнитe знаци (Road Sign Assist) разпознава знаците, за да предостави информация на водача чрез мултиинформационния дисплей или опционалния head-up дисплей. Асистентът за завиване на кръстовище (Intersection Turning Assist) открива насрещно движещи се превозни средства и пешеходци, пресичащи в обратната посока, когато завивате на кръстовище. Асистентът при аварийни ситуации Emergency Assist, когато е активиран, извършва малки коригиращи движения с кормилното управление, за да предотврати неволно напускане на автомобила на лентата за движение. А функцията за намаляване на скоростта в завои (Curve Speed Reduction) на динамичния радарен круиз контрол (Dynamic Radar Cruise Control) автоматично регулира скоростта на автомобила, за да съответства на радиуса на завоите на пътя.


Анкета

Ще има ли редовен кабинет?


Резултати