Две трети от специалистите, които отговарят за операциите на облачната платформа SAP BTP (Business Technology Platform), имаща ключово значение за бъдещото развитие на компанията, са в София. Това определя централна роля на локацията тук в глобалната структура на компанията. Германският софтуерен гигант е отговорен за дигиталната трансформация на десетки хиляди компании, но освен това и преоткрива себе си в епохата на децентрализирания софтуер и генеративния изкуствен интелект, като в тези процеси България се утвърждава като една от локациите с най-голяма перспектива за развитие.
Това стана ясно от думите на Озрен Копайтич, старши вицепрезидент на SAP и ръководител на подразделението Global Cloud Infrastructure & Delivery. Пред Money.bg той подчерта, че у нас вече може да се говори за нужната "критична маса", която определя локацията тук като стратегическа за компанията - има силен лидерски екип, а около 15% от служителите в SAP Labs България са таланти с до три години работен стаж, като те имат възможност да се развиват както у нас, така и глобално.
Как звучи това на фона на масовите съкращения в технологичния свят? С уточнението, че няма как да коментира от името на цялата компания, Копайтич поясни: "Както казах и на екипа, със сигурност ще продължим да инвестираме и да развиваме тази локация. Нашият главен изпълнителен директор Кристиан Клайн наскоро посети развойния център в София и беше искрено впечатлен от експертизата на местните екипи".
Сред важните задачи на софийския екип е поддръжката на основната платформа на SAP - SAP BTP (Business Technology Platform), която се използва за създаването на нови приложения, но и за мигриране на функционалностите на клиентите към облака. "Това звено е критично за бъдещето на SAP", категоричен беше Копайтич.
Скок в облаците
Облачната платформа е от определяща важност за компанията, защото вече официално нейният фокус е изцяло към предлагането на софтуера като услуга. Това се отличава значително от модела, който SAP следва в предходните десетилетия - създаване на софтуерни продукти, които клиентите инсталират и използват на собствени системи (on-premise).
През изминалата година изпълнителният директор Кристиан Клайн предизвика реакции (включително и в германските бизнес среди), след като обяви, че иновациите по отношение на генеративния изкуствен интелект и ESG отчитането ще са достъпни само за клиентите, които са преминали към облака.
Копайтич уточни, че всъщност SAP от 10 години развива облачните си услуги, но сега е дошъл моментът те да заемат централно място - за сметка на стария модел, при който само разработваш софтуера, но реално не отговаряш за услугата, която той след това ще предоставя.
"През последното десетилетие ние мигрирахме в облака и основните ни инженерни възможности се насочиха към клиенти, работещи в облачна среда. Броят на разработчиците, броят на инженерите, работещи в това пространство, е много по-голям от тези, които работят по on-premise софтуера, въпреки че ние все още го поддържаме", подчерта той.
Озрен Копайтич даде пример с изкуствения интелект, който много трудно може да бъде част от традиционния софтуер, защото това изисква при всеки клиент да се дублира и инфраструктурата, която "задвижва" дадения голям езиков модел. Когато всичко е в облака, интеграцията е много по-лесна.
Да разбием "бетона"
За клиентите обаче има нюанси. Първоначалното интегриране на локалните SAP решения е било дълъг, сложен и скъп процес, и не е лесно да се намерят мотивация и ресурси, за да се направи миграция. Според Копайтич, обаче, усилието си струва.
"Обикновено причината, поради която внедряването на SAP решения или на някоя друга от тези сложни ERP системи е толкова скъпо и трудно е, че се използва сложно софтуерно решение, което е в основата на ключовите бизнес процеси на компанията клиент. Спомням си, че в началото на моята кариера хората казваха, че класическите ERP решения сякаш "бетонират" тези бизнес процеси. Това е проблем - дали една компания, работеща в динамичен и конкурентен свят, би искала процесите й да са като от бетон? В динамичното време, в което се намираме в момента, това се променя, защото тези иновации могат да се ускорят", посочи той.
Копайтич и колегите му са наясно, че цялото говорене за ползи и иновации ще е безпредметно, ако самата миграция към облака е непосилна. Затова и е разработено решението RISE, чрез което цялата локална SAP екосистема се запазва, но инфраструктурата минава върху облачната платформа - и то заедно с ключовите персонализации, които всяка компания прави за бизнеса си. Така се постигат две цели - максимално безболезнено прехвърляне на данни и бизнес процеси, както и достъп до различни нови функционалности.
Облачни услуги с непрекъсната поддръжка
Озрен Копайтич наскоро поема управлението на Центъра за контрол на облачните операции в SAP Labs България - структура, чиято мисия е да гарантира непрекъснатото функциониране на облачната платформа. Центърът работи 24 часа в денонощието и се обслужва на смени от екип, базиран предимно в една локация, тъй като така много от процесите се оптимизират и ускоряват значително и се гарантира възможно най-високо качество.
"Екипът е сплотен, колегите са си създали устойчиво функционираща общност, разчитат един на друг и вътрешните ни проучвания показват, че хората са удовлетворени и текучеството е ниско", отбелязва Копайтич. Тяхната основна задача е да подсигуряват безотказната работа на всички приложения и да поддържат непрекъснатото функциониране на облачните услуги на компанията.
Източник: Явор Николов
В случай на прекъсване, специалистите от центъра трябва за секунди да се преконфигурират и организират така, че нормалното функциониране да се възстанови във възможно най-кратък срок, за да не се отрази на бизнеса на клиентите.
Голямата тема AI
Централен приоритет за компанията в момента са иновациите, свързани с генеративния изкуствен интелект. Озрен Копайтич признава, че все още цялата индустрия търси най-доброто приложение на AI, но са видими и първите масови добри и лоши примери - улеснено създаване на типова документация и базов програмен код, но и кибератаки, подсилени от ботовете.
"Когато става дума за нашите продукти, те обикновено се използват от професионалисти в определена област - финанси, верига на доставки и т.н. Силата на SAP е в дълбоките познания и разбирането на тези бизнес аспекти. Не мисля, че някоя друга компания може да се конкурира с нас по отношение на количеството и качеството на информацията за бизнес процесите на клиентите. Това са уникални данни, те не се намират свободно в интернет. Ще базираме нашите AI възможности върху тях, но освен това нашите решения ще могат да се възползват от масивите от данни, които всеки клиент притежава", обяснява Копайтич.
По думите му перспективните решения са в две големи групи - такива, които невидимо за клиента подобряват неговото потребителско изживяване и такива, които той използва пряко като инструменти. При всяко положение обаче, иновациите няма да са за сметка на сигурността и стабилността.
"Хората понякога питат защо технологичните гиганти са толкова бавни? Човече, те не са бавни! Преди 3 години имах разговор с изпълнителния директор на голяма компания в производството, защото имаше срив - той не ми крещеше, че му е паднал сървърът, а че камионите му не могат да излязат от склада. Показа ми го и на видео. Ние всъщност не изграждаме (просто) технологични услуги - ние гарантираме, че можете да качите контейнери на корабите, че могат да се издават фактури по време на Черния петък, че камионите се движат. Почти всяка услуга, която изграждаме, е критична за бизнеса и пряко обвързана с неговия успех", категоричен беше Копайтич.