Върховният административен съд отмени въведените от Столичния общински съвет (СОС) през миналата година завишени изисквания към цветните контейнери.
“Считаме, че това решение е в разрез с всякаква логика и е поредното такова в ущърб на стремежа на софиянци за по-чиста градска среда и по-добро качество на живот. То е поредната “порция” институционален блокаж, която срещаме в борбата си да осигурим на софиянци нормален, спокоен живот в чист град, където правилата и законите важат за всички, и водещо е добруването на гражданите, а не корпоративният интерес, каза Надежда Бобчева, зам.-кмет по екология на Столчина община.
През есента на миналата година Столичният общински съвет гласува въвеждането на нови, по-строги изисквания, сред които:
● Значително увеличаване на броя на контейнерите и въвеждане на унифицирана трицветна система;
● Край на възможността организациите да депонират събрания отпадък без заплащане с аргумента, че е “непригоден за рециклиране;
● По-строг контрол, по-високи неустойки и технически подобрения на контейнерите.
В отговор трите организации, лицензирани от МОСВ, обжалваха изискванията. На първа инстанция Административен съд – София-град (АССГ) потвърди законосъобразността им, произнасяйки се в интерес на софиянци. След обжалване обаче, нов съдебен състав отмени това решение, аргументирайки се с формални процедурни основания. Общината счита, че става въпрос за договорни условия, които има право да определя самостоятелно, в интерес на гражданите. Затова по-рано през тази година Столичният общински съвет обжалва решението на АССГ пред Върховния административен съд (ВАС).
Въпреки съдебното решение, което е в ущърб на обществения интерес, ние няма да се откажем. Борбата за чиста и подредена София продължава.
Ще продължим да се борим, за да завишим качеството и контрола на услугата. Ще използваме всички законови механизми, с които да защитим обществения интерес и да осигурим на софиянци един нормален живот в чист град, заявяват от Столична община.
Решението на ВАС е част от поредица пречки, с които Общината се сблъсква в опитите си да гарантира основните услуги за гражданите:
● Липса на експертност от РИОСВ: След като Столична община отправи официално запитване до РИОСВ – София за тълкуване на законовото изискване за „непрекъсваемост на услугата“ по сметосъбиране, вместо експертен отговор, инспекцията прехвърли въпроса към МОСВ, въпреки че отговорът е в техните компетенции.
● Блокаж от КЗК: Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) бави и блокира мегапоръчката за чистотата по обособената позиция за Зона 4 („Надежда“, „Сердика“, „Илинден“). Договорът за тази зона изтича на 7 януари 2026 г., а КЗК отказа предварително изпълнение на договора, като признава „голяма обществена значимост“ на сметосъбирането, но поставя „убеждението в безпристрастността“ на институцията над здравето, живота и безопасността на над 150 000 столичани.
Защо сегашното решение е недопустимо
Кризата с чистотата ясно показа, че е жизненоважно да повишим ефективността на разделното събиране и рециклирането. Мерките, гласувани от СОС бяха пряк отговор на този проблем и целяха да бъде повишена ефективността и качеството на услугата, както и да осигурят комфорт за гражданите.
● Над половината от отпадъците, които попадат в сивите контейнери, са рециклируеми. Това е огромен пропуск, който товари Завода за отпадъци и депата и който плащат гражданите.
● Въведените изисквания бяха за реална ефективност, по-добър достъп до цветни контейнери с по-добри технически параметри и ясна, единна система за цяла София.