Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обсъди с превозвачи и потребителски организации проекта за Закона за обществения транспорт, съобщиха от пресцентъра на МТС.
Представителите на организациите за защита на потребителите подкрепиха закона, като според тях той решава проблеми, натрупвани с десетилетия - от липсата на връзки между превозите до липсата на ясни стандарти за качество и защита правата на пътуващите.
Автобусните превозвачи заявиха, че философията на закона е правилна и необходима, но поискаха да бъдат добавени текстове по някои ключови въпроси, както и други да бъдат разписани по-ясно. Секторът направи следните предложения:
- съвместно възлагане на превози между общини да бъде възможно само когато те имат обща географска граница
- субсидията за компенсиране на задължението за обществен превоз при автобусния транспорт да може да се предоставя авансово, както е предвидено за железопътния, водния и въздушния транспорт
- да се даде допълнителна яснота по механизма за клиринг при интегрираните превози
- да се изясни отношението между националната и общинските транспортни схеми, както и механизма за субсидирането им
Гроздан Караджов заяви, че ще удължи общественото обсъждане с още 30 дни, а при необходимост - и повече. Той обяви, че се създава работна група, в която ще участват експерти от всички заинтересовани организации. Тяхната задача ще бъде да прецизират и допълнят текстовете на закона, както и да започнат подготовката на подзаконовите актове, гарантиращи неговото прилагане.
Министърът обясни, че законът стъпва върху европейското законодателство и опита на най-успешните държави в ЕС, и за първи път въвежда:
- единна национална транспортна схема за всички видове транспорт
- единен електронен билет и мобилен "портфейл"
- координирани разписания между влакове и автобуси
- нови стандарти за качество, безопасност, екология и достъпност
- превози по заявка за отдалечените населени места
- единна интелигентна система и национална точка за достъп до данни