Вторник, 18 Nov 2025
           
Новини

БАПЗГ алармира: Законопроектът за НЗОК оставя минималните заплати само на хартия

   
БАПЗГ алармира: Законопроектът за НЗОК оставя минималните заплати само на хартия

Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) приветства усилията на управляващите за въвеждане на минимални възнаграждения за медицинските специалисти, но подчертава, че в настоящия си вид Законопроектът за бюджета на НЗОК за 2026 г. не гарантира реално изпълнение на тази политика.

"В сегашния си вид текстовете са по-скоро пожелателни, отколкото задължителни за лечебните заведения. В промените на Параграф 20 се въвеждат минимални възнаграждения, но липсват конкретни санкции при неспазване. Не е посочен и орган, който да контролира прилагането на нормите, нито механизъм за налагане на административни наказания", се посочва в позицията им, разпратена до медиите. 

Според БАПЗГ това позволява болниците лесно да заобикалят задължението.

Неясен ред за актуализация на възнагражденията

В Приложение №1 са заложени минималните нива на заплащане, но не е регламентиран механизъм за тяхната регулярна актуализация, въпреки инфлацията и динамиката на пазара на труда. Не е уточнено кой и как ще инициира промени при нужда.

Непълна дефиниция на "специалисти по здравни грижи“

Проектозаконът не определя кои длъжности попадат в обхвата на термина, нито какви квалификационни и образователни изисквания са приложими. Това създава възможности за различни трактовки и дори умишлено избягване на плащания чрез промяна на длъжностни наименования.

"Без ясна класификация съществува опасност реформата да доведе до непрозрачност и неравнопоставеност".

Недостатъчен финансов ресурс

Предвидените 260 млн. евро за заплати в сектора не са достатъчни. По данни на БАПЗГ само за специалистите по здравни грижи (около 28 000 души), при минимално възнаграждение от 125% от СРЗ, са необходими около 264 млн. евро, казват още от БАПЗГ. 

5. При липса на целево финансиране за увеличаване на заплатите, неизбежно финансовата тежест ще падне върху самите лечебни заведения. Това е особено проблематично за общинските и по-малките болници, които и без друго работят с ограничени бюджети и често са на ръба на оцеляването. Те ще бъдат принудени или да съкратят персонал, което директно ще се отрази негативно на качеството и достъпа до здравни услуги, или да нарушат изискванията и да поемат риска от евентуални санкции. В този контекст минималните възнаграждения рискуват да останат само на хартия, без никакъв реален ефект върху живота и мотивацията на работещите в сектора.

6. Задължението за достигане на минималните възнаграждения следва да обхваща и частните лечебни заведения, тъй като голяма част от здравеопазването преминава през тях, но липсва яснота кой държавен орган ще следи за спазването на нормата в тези структури. Не са предвидени правила, които да обвържат спазването на минималните възнаграждения с договорите по линия на НЗОК, нито има изграден инструментариум за мониторинг и контрол. Без тези механизми, изпълнението на закона става пожелателно и лесно може да бъде заобикаляно.

7. Законопроектът не предвижда реалистичен преходен период, в рамките, на който лечебните заведения да се адаптират към новите изисквания. Липсват междинни етапи, които да осигурят плавно въвеждане на промените, както и методика за изчисляване и разпределение на необходимите средства. Това създава риск от внезапен финансов шок за системата и обезсмисля самата норма за задължителност, тъй като болниците няма да могат да се подготвят организационно и финансово.

БАПЗГ настоява законопроектът да бъде доработен преди приемане. Асоциацията очаква: ясни санкции при нарушения, пълно държавно финансиране, механизъм за актуализация на заплатите, ефективен контролен орган, реалистичен преходен период

Според организацията само така минималните възнаграждения могат да се превърнат в реален професионален стандарт, а не в добро намерение без практическо покритие.