Гръцкото министерство на инфраструктурата, транспорта и корабоплаването е включило пътя от българската граница към селата Димарио и Меливия в първичната национална пътна мрежа.
Става дума за новоизградения, но все още затворен участък, водещ от незаработилия граничен пункт Рудозем-Димарио към вътрешността на Гърция. Решението, подписано от министъра Христос Димас на 17 септември 2025 г., е публикувано в Държавен вестник на Гърция (том IV, бр. 751, №150678) на 1 октомври.
Според документа пътят Димарио - българската граница и бъдещият участък Меливия - Димарио, който предстои да бъде изграден, вече се считат за част от основната републиканска пътна мрежа, свързваща Гърция и България при граничния пункт Димарио - Рудозем.
Проектът е от национално и европейско значение, тъй като трасето е включено в трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Според Metaforespress.gr решението отваря пътя към окончателното пускане в експлоатация на новия граничен преход, което е и условие за приключване на финансирането по програмата Interreg V-A "Гърция - България" 2014-2020.
"Съществува неотменимо задължение новият път да бъде пуснат в движение и да започне да функционира новият пункт за влизане и излизане от страната, за да се счита проектът за завършен и действащ", се посочва в публикацията.
Новият участък от Меливия до границата е с дължина около 16,5 км, а от Димарио до границата - 8 км. Строителният договор е подписан през май 2018 г., а изпълнението е приключило на 31 март 2024 г.
Пътят е проектиран като междурегионален (категория AII), с проектна скорост 40 км/ч поради трудния планински терен. Финансиран е от Европейския съюз по линия на Interreg V-A, а завършването му е задължително условие за финалното отчитане на програмата.
Очакваше се трасето да бъде отворено на 1 януари 2025 г., когато България стана пълноправен член на Шенгенското пространство. Вместо това обаче, поради довършителни укрепителни дейности и изграждане на подпорни стени от гръцка страна, пътят остана затворен.
На място са поставени бетонни заграждения в три реда, а старият черен път към село Димарио е блокиран с насип от земна маса, уточнява изданието.
"В областна администрация Смолян към момента нямаме официално съобщение от гръцка страна по темата," заяви за БТА заместник-областният управител Андриян Петров.
Местните жители от българска и гръцка страна от години настояват за отварянето на пункта, който би съкратил пътуването между Родопите и Егейско море и би улеснил туризма и търговията.
Новият път е смятан за ключов елемент от транспортната ос между Северна Гърция и Южна България, която ще свърже регионите Смолян, Драма и Ксанти с мрежата на европейските пътища.
Към момента между България и Гърция действат шест гранични контролно-пропускателни пункта, седмиият - при Рудозем - Димарио, предстои да бъде открит. действащите ГКПП са:
-
Кулата - Промахон - основен и най-натоварен пункт по магистрала "Струма", свързващ София и Солун;
-
Маказа - Нимфея - открит през 2013 г., най-прекият маршрут между Кърджали и Комотини;
-
Илинден - Ексохи - стратегически за товарен транспорт между Благоевград и Драма;
-
Капитан Петко войвода - Орменион - свързва Хасково и Свиленград с област Еврос и град Александруполис;
-
Златоград - Термес - пункт с регионално значение, използван основно от местните жители;
-
Ивайловград - Кипринос - малък, но важен пункт в Източните Родопи, разположен край село Славеево, който свързва Ивайловград с гръцкия град Димотика през село Кипринос (бивш Саръхадър)