Сряда, 01 Oct 2025
           
Новини

55 000 шестокласници на изпит на 3 октомври по математика в петък

   

  Pixabay

Изпитът за националното изследване по математика за шестокласниците на 3 октомври ще продължи 40 минути. Той ще включва 11 задачи с избираем и две с кратък свободен отговор с практическа насоченост.

Целта на изследването е да бъде направена обективна оценка за равнището на усвоените в пети клас ключови умения по математика, които формират основата на общообразователната подготовка. Очаква се на изпита да се явят около 55 000 шестокласници.

Това става ясно от предоставена от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН) информация.

Изследването се организира в шести клас - малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато се срещат с нови учители и с ново учебно съдържание, а понякога изцяло сменят училището и средата си. Целта е да се проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика и дали понижението им в по-горните класове се дължи на натовареността на учебните програми и съдържанието, на смяната на средата или на други причини.

Часовете за провеждане на изпита ще са между смените в училищата на двусменен режим на обучение, за да се избегне излишна натовареност за учениците, учителите и родителите, или след приключването на часовете при едносменен режим. В по-малките училища, където всички шестокласници могат да се включат едновременно, той ще се проведе в една сесия.

Националното входно изследване по математика ще се проведе изцяло онлайн. Всеки ученик ще влиза в работната платформа чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърдено от учител - наблюдател.

От МОН припомнят, че през миналата година беше осъществен подобен онлайн тест за деветокласниците, но по природни науки, и екипите в образователните институции имат необходимия опит и капацитет да се справят. В изпита се включиха общо 48 941 ученици. Те се справиха най-добре по биология и здравно образование.

Резултатите изследването трябва да покажат къде са необходими допълнителни ресурси или насоки. То ще спомогне за откриване на затрудненията и пропуските на учениците, за да се работи по-активно и приоритетно над тях. Изследването ще даде и обективна информация на национално ниво, която ще послужи за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците на училищно и регионално ниво, и за промяна в учебните програми.

Събраните данни ще се използвани за разработването на концептуални и методически решения, насочени към повишаване на ефективността на обучението по математика, поясниха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката.

Източник: БТА