Неделя, 03 Авг 2025
           
Новини

За 2024 г. се отчитат по-малко жертви при катастрофи, но повече тежко пострадали

   
За 2024 г. се отчитат по-малко жертви при катастрофи, но повече тежко пострадали

През 2024 година броят на загиналите при катастрофа намалява с 9% спрямо 2023 година и с 23.9% спрямо 2019 година, но се отчита ръст на тежките произшествия с пострадали и тежко ранени лица. Това се отбелязва в годишния доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България за 2024 г., съобщават от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).

Според доклада въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции, пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво.

Към 2024 г., макар някои показатели да се подобряват, слабото прилагане на мерки и недостатъчната ангажираност на институциите с превенция, водят до тежки човешки и социални последици.

Автомобилното движение продължава да нараства - 14.4% ръст на пробега спрямо 2019 г., което увеличава натиска върху пътната система и риска от инциденти, се посочва още в докладата.

В него са изведени и основните препоръки, които следва да намерят място в действията на отговорните институции при изпълнение на националната политика, а именно:

Осигуряване на необходимите ресурси за последователна и системна превенция на установените рискове, на базата на данни от годишните доклади и анализа на изпълнението на Стратегията за БДП 2021-2030.

Изпълнение на Работната програма към Оперативния план за 2025 г., одобрена от Министерския съвет, която съдържа конкретни мерки, срокове и отговорности на всички ангажирани администрации.

Постигане на институционална мобилизация и политическа воля, съответстващи на мащаба и сериозността на пътнотранспортната криза.

Финансова гаранция за реализацията на Стратегията 2021-2030 чрез устойчиви механизми за бюджетиране и програмно финансиране.

Ускоряване на планираните законодателни промени за повишаване ефективността на контрола.

Създаване на централизирана и съвременна информационна система за ПТП и БДП, за аналитично управление и вземане на информирани решения.

Приоритизиране на безопасността в управлението на пътната инфраструктура, включително структурни промени, анализ на риска и нуждите от обезопасяване.

Финансова подкрепа на общините за изграждане на местен капацитет и изпълнение на мерки по безопасност.

Изграждане на нова култура на поведение на пътя чрез образователни политики, семейно възпитание, публични кампании и силно институционално присъствие в медиите.

От ДАБДП посочват, че на срещата по приемане на доклада са присъствали и представители на неправителствения сектор, които поставиха множество въпроси и предложения към институциите. Акцентира се върху необходимостта от засилване на правомощията на ДАБДП, за да не остават нейните препоръки с пожелателен характер. Всички предложения, ще бъдат обобщени и разгледани и компетентните институции, като отговора по повдигнатите въпроси ще бъде изпратен на всички членове и наблюдатели в ДОККПБДП, обещава Държавната агенция.

Освен това по време на срещата е повдигнат и въпроса за кадрови промени в администрациите и по-конкретно в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" във връзка с декларация с искане за оставка на председателя на ДАБДП, внесена до министър-председателя от няколко неправителствени организации.

Според ДАБДП по-голяма част от присъстващите представители на неправителствените организации са изразили мнение, че безопасността на движението по пътищата не е задача, която може да бъде решена само от една агенция или министерство, или само от гражданския сектор, а е кауза около която трябва да се обединим всички и в този смисъл кадровите промени не били работещ инструмент, с който да се постигнат добри резултати.