Събота, 16 Авг 2025
           
Новини

Правилата за регистрация и движение на тротинетките срещат несъгласие

   


Промените в Закона за движение по пътищата ще имат положително отражение, но няма да решат в дълбочина проблема с пътната безопасност. Около това мнение се обединиха експерти в ефира на Би Ти Ви. Особен акцент беше поставен върху новите рестрикции за електрическите тротинетки, които предизвикаха полемика, както и върху липсата на фокус върху основните причини за пътно-транспортния травматизъм.

Според бившия заместник-председател на Държавната агенция за пътна безопасност Димитър Илиев, хората загиват основно на извънградските пътища - при неправилно изпреварване или удар в дърво. "Всеки пети загинал е пешеходец. Промените ще засегнат най-безопасните пътища - магистралите, докато проблемните остават недоразгледани", посочи той. Въпреки това Илиев определи като добра стъпка нововъведението, което позволява небрандирани полицейски автомобили да следят трафика.

Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи подчерта нуждата от разширяване на системите за контрол на средната скорост. "Трудно ще се заобиколи системата, ако камерите са на по-къси интервали. Тя трябва да отчита и моментната скорост, а не само средната", коментира той.

Двамата експерти приветстваха и свързването на общинските камери с МВР, което според тях е мощен инструмент за налагане на контрол. Те призоваха ресурсът на тези камери да се използва пълноценно - за засичане на преминаване на червено, неправилно престрояване и отнемане на предимство.

Новите правила за движение на електрически тротинетки включват забрана за управление в тъмната част на денонощието и ограничение за лица под 16 години. Председателят на Българската асоциация за електромобилност Владислав Стоицов определи мярката като неадекватна: "Никъде по света няма подобна забрана. Вместо да насърчава екологичния транспорт, държавата въвежда рестрикции", заяви той. Според новите разпоредби, родителите, позволили на дете под 16 години да управлява тротинетка, подлежат на глоба.

Експертите са единодушни, че освен нормативни промени, е необходим засилен контрол върху техническите прегледи, както и устойчива политика за изграждане на култура на безопасно движение по пътищата.