Министерството на вътрешните работи системно манипулира статистиката за загинали и пострадали при катастрофи от началото на 2025 година, алармира Институтът за пътна безопасност (ИПБ).
Според него тази практика се прилагала само при самокатастрофирали водачи, когато няма трети пострадали лица, а целта е да се избегнат бъдещи претенции от страна на близки или застрахователи, както и да се представят пред обществото и европейските институции по-ниски нива на пътната аварийност.
Подаването на невярна информация крие риск от сериозни санкции от Европейската комисия за нарушаване на стандартите за прозрачност и отчетност, предупреждава ИПБ.
Според анализ на ИПБ от началото на 2025 г. от статистиката на МВР са изключени 25 души с аргумента, че са починали от инфаркт или инсулт преди удара - над 10% от общо 229 загинали. През 2024 г. изключените по същата причина са 48 от 480. За сравнение, между 2015 и 2023 г. този дял е бил едва около 2,5%. Данните на Националния статистически институт не показват нарастване на инфарктите, което поставя под съмнение обективността на тези изключвания, подчертава Институтът.
Освен това разминаване се наблюдава и при данните са пострадалите - Министерството на здравеопазването отчита 12 456 души, потърсили медицинска помощ след ПТП през 2024 г., докато в регистрите на МВР фигурират само 9 054. Разликата от над 3 400 души се дължи на системно неизписване на леко ранени лица, с което се подценява реалният мащаб на проблема.
Сравнителен анализ за периода 1-21 юли 2024 г. и същия период на 2025 г. показва, че през 2025 г. има един загинал повече. Макар и малка, тази разлика е обективен показател, тъй като не подлежи на административна интерпретация, изтъква още ИПБ.
Институтът за пътна безопасност прави извод, че увеличението на жертвите при катастрофи през тази година, въпреки заявените от МВР мерки, ясно показва, че те не дават реален ефект. Статистическите манипулации - особено при самокатастрофирали случаи - не само изкривяват картината, но и подлагат страната ни на риск от европейски санкции. Необходима е спешна промяна в политиката по пътна безопасност и връщане към прозрачност и отчетност, призовава ИПБ.