Национална мрежа за децата (НМД) изпрати до Министерството на образованието и науката (МОН) отрицателно становище по Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗИД на ЗПУО). В позицията си организацията изразява тревога, че проектозаконът продължава да заобикаля ключови за децата и обществото теми.
От НМД посочват сериозни дефицити в текстовете на проекта, сред които липсата на дефиниция и рамка за качество в образованието и невъзможността за въвеждане на рамкови учебни програми. Според тях предложените промени не предвиждат определяне на ключови компетентности за всеки образователен етап, включващи общ пакет от умения и способности за решаване на практически задачи. Освен това липсват инструменти за измерване на въздействието на педагогическите практики и ефекта от образователните политики.
Особено сериозно безпокойство сред организациите-членове на Мрежата будят текстовете, които изключват родителите от крайното решение за формата на обучение на децата със специални образователни потребности. Негативна оценка получават и предложенията за улеснено налагане на санкции на учениците без необходимата подкрепа, както и идеята за включване на оценка на социално-поведенческите умения като част от академичното оценяване.
НМД заявява несъгласие и с предложението предметът „Добродетели и религии“ да стане задължителен от първи клас.
Организацията напомня, че всеки гражданин и организация могат да изпратят свои становища по текстове от проектозакона на посочените в сайта на МОН електронни адреси или на Портала за обществени консултации до 29 юни 2025 г. включително.