Сряда, 11 Юни 2025
           
Политика

Синя България и "Да, България" с контрапредложение по кризата с паркирането в София

   
Синя България и \

 

Общинските съветници от двете политически формации се обявяват против вдигането на таксите за паркиране и предлагат изграждане на подземни и надземни паркинги от частни инвеститори със собствен капитал, в режим на публично-частно партньорство

 

Столичните общински съветници от Синя България и "Да, България" предлагат работещ модел за решаване на проблема с паркирането в София, изразявайки несъгласие с идеята за повишаване на таксите. 

„В отговор на необоснованото предложение на "Спаси София" за вдигане на цените в зоните за паркиране в София, общинските съветници от Синя България и "Да, България" внесоха контрапредложение общината да даде възможност на частни инвеститори да изградят необходимите паркинги, което ще реши трайно проблемите с паркирането в София, без да натоварва финансово допълнително софиянци и общината.“ – съобщават от двете политически формации. 

Предлага се създаване на работна група от общински съветници, която да проучи общински имоти, подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столичната община от частни инвеститори със собствен капитал, в режим на публично-частно партньорство.

Посочва се, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията, залегнали в концесионните договори. 

Пълният текст на предложението на Синя България и "Да, България": 

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,

Увеличението на цената за паркиране, предложено от група общински съветници, няма потенциал да облекчи паркирането и недостига на паркоместа в София. Предположението, че вдигането на цената за паркиране има потенциал да ограничи ползването на услугата, няма обективна и надеждна обосновка и
затова няма как да бъде прието като ефективно.

Обосноваването на увеличението с необходимост от генериране на нови 70 милиона лева годишни приходи за ЦГМ не е нищо повече от продължаване и задълбочаване на социалистическата практика да се събират все повече пари от гражданите за некачествена услуга и с реален потенциал тези пари да се
разходват неефективно и да захранват корупционни схеми.

Предвидените в предложението нови 70 милиона приход за ЦГМ са предназначени за общински инвестиции в паркинги, автобуси и ремонтна пътна инфраструктура. С оглед на това, че тези средства дори и да бъдат инвестирани изключително разумно и ефективно, няма да разрешат натрупаните проблеми, то е задължително да бъдат привлечени частни инвеститори, които да изградят паркинги и да обслужват линиите на градския транспорт със собствени капитали и на собствен риск.

Ограничаването на облекченията за паркиране на електрически автомобили е смислена стъпка в правилна посока, ако броят на електрическите автомобили, ползващи зоните за платено паркиране, се появи като значителен фактор за затрудненията с паркирането. Тъй като никой не е измерил този брой, а
единствената обосновка се базира на броя на регистрираните електрически автомобили в София, няма как да се прогнозира, че отпадането или ограничаването на облекчения режим на паркиране за тях ще подобри положението с недостига на паркоместа.

За да се обоснове увеличаване на цените за почасово платено паркиране на ППС е необходимо общината да предприеме редица други стъпки, една от които е да осигури максимален брой места за паркиране. До момента това не е реализирано. Създаването на двете зони за почасово паркиране с 33 555 паркоместа и седемте обществени паркинга, които ЦГМ притежава, категорично не са достатъчни, за да
се реши проблемът с местата за паркиране в София. Не е вярно и твърдението, че централната градска част е най-трудна за намиране на паркоместа. В Манастирски ливади-запад или Кръстова вада намирането на места за паркиране може да отнеме много повече време, отколкото намирането на паркомясто в зоните за
почасово паркиране. В този смисъл работната група трябва да анализира и разширяването на зоните за почасово паркиране.

Ние предлагаме работна група да подготви основата за реализиране на устойчиво решение,което ще допринесе за решаване на проблема с паркирането чрез идентифицирането на общински имоти, които са подходящи за изграждането на многоетажни подземни и надземни паркинги и да създаде ясни и справедливи правила, по които на следващ етап ще се привлекат частни инвеститори, които със собствен капитал и на свой риск ще изграждат подземни и надземни паркинги в режим на публично-частно партньорство (концесия). Подчертаваме, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са във всеки един момент публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията и критериите за предоставяне на паркинг услуги на столичани, определени от Столична община и залегнали в концесионните договори. Този подход ще постигне няколко важни цели едновременно:

- ще е трайно решение за десетилетия напред на проблема с паркирането в столицата - решение, което не може да се осигури по друг начин поради липса на финансиране;
- ще привлече стотици милиони евро нови инвестиции в град София;
- ще осигури на Столична община собственост върху модерни съоръжения за паркиране, без да се налага общината да плати за това нито едно евро от общинския бюджет - собственост, която ще остане общинска и след изтичане на концесионните договори или при тяхното предсрочно прекратяване по някаква причина;
- ще гарантира, че няма да има корупция при строителството на тези съоръжения, защото те ще се изграждат от частни инвеститори с частни капитали, а не с публични средства.

Работната група ще има следните задачи:
1. Да идентифицира, проучи и предложи имоти общинска собственост по отношение на възможността на тях да бъдат изградени многоетажни подземни и/или надземни паркинги от частни инвеститори на концесионен принцип. Да предложи преобразуването на имоти частна-общинска собственост в имоти публична-общинска собственост, ако се налага такава промяна за някои имоти. Да идентифицира имоти - държавна собственост, които могат да се
прехвърлят от държавата на Столична община за тази цел.
2. Да предложи рамка на публично-частното партньорство, включваща основни изисквания към съоръженията и услугите, които инвеститорите ще предлагат на жителите на столицата, срокове за експлоатация на построените от тях паркингови съоръжения и сгради (които ще бъдат публична общинска собственост от момента на влизането им в експлоатация), минимални изисквания към инвестиционните предложения на потенциалните концесионери и т.н.
3. Да анализира необходимостта от разширяването на обхвата на зоните за почасово паркиране чрез регламентиране на такива зони в райони на София със затруднено паркиране, които в момента не попадат в обхвата на зоните с почасово паркиране.
4. Да анализира необходимостта от увеличаването на часовия диапазон на зоните за почасово паркиране.
5. Да получи съдействие, както и достъп до всички необходими документи и/или информация от страна на администрацията на Столична община, ЦГМ и кметовете на райони, за да бъде подсигурено качественото изпълнение на поставените задачи.
6. Работната група да заседава по ред и в дни, определени от нейния председател със срок до 31.12.2025г.
7. За резултата да бъде представен доклад за извършеното в 30 дневен срок от приключването й.
8. В дейността си работната група се подпомага от служител на дирекция „Секретариатна СОС", както и от външни експерти към Постоянните комисии на СОС по въпроси от тяхната компетентност.
9. След приключване на дейността на работната група резултатите да бъдат представени в Постоянна комисия по транспорт и пътна безопасност, Постоянна комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика, Постоянна комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация и Постоянна комисия по финанси и бюджет, и ще внесе доклад към Столичния общински съвет.

faktor.bg