В навечерието на 1 юни – Международния ден на детето, Комисията за защита на потребителите (КЗП) осъществи засилен превантивен контрол върху търговците, предлагащи стоки за деца както във физически магазини, така и онлайн. Целта на проверките бе да се гарантира спазването на законовите изисквания при обявяване на намаления, свързани с детски стоки – дрехи, обувки, играчки, книги и други.
В периода от 15 до 30 май 2025 г. инспекторите на КЗП извършиха 169 проверки в цялата страна, включително в търговски центрове от типа „МОЛ“, национални и местни вериги магазини. В резултат на тези инспекции са съставени 17 акта за установени нарушения. Основните констатации са:
- Липса на яснота за това кои стоки или групи стоки са включени в намалението;
- Необявени условия, при които се прилагат намаленията;
- Липсващи срокове за валидност на обявените намаления;
- Други отклонения от нормативните изисквания.
Успоредно с физическите проверки, експертите от дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ осъществиха и проверки в онлайн пространството. Проверени са 17 интернет магазина, предлагащи детски дрехи и играчки. Установено бе, че в два от тях липсва задължителната преддоговорна информация, а в осем не е посочен срокът на промоционалната кампания.
КЗП напомня на търговците, че съгласно закона при обявяване на намаления е задължително:
- Да се посочат стоките или групите стоки, за които важи намалението;
- Да се оповестят условията на намалението;
- Да се посочи ясно началната и крайната дата на кампанията;
- Да се посочва паралелно предишната и новата цена, като предишната трябва да бъде най-ниската, прилагана поне 30 дни преди намалението.
Съобщенията за намаления не могат да бъдат валидни за период, по-дълъг от един месец или по-кратък от един работен ден.
КЗП призовава потребителите да бъдат внимателни при пазаруване, особено когато става въпрос за стоки, предназначени за деца. При съмнения за нередности те могат да подават сигнали и жалби чрез сайта на Комисията – www.kzp.bg или чрез мобилното приложение, достъпно за Android и iOS.
Комисията за защита на потребителите ще продължи активно да следи за спазването на потребителските права, особено в периоди, свързани с повишена търговска активност, какъвто е Денят на детето.