Журналистът и издател Асен Григоров почина на 23 май след кратко боледуване. "Дневник" покани проф. Георги Лозанов да напише текст в негова памет.
... Трудно ми е да си представя, че вече няма как да му звънна, за да направим от поредния абсурд приятелска шега. Трудно ми е въобще да си представя света минус Асен, а вероятно не е и така - просто са ни къси погледите, за да го виждаме оттук насетне. Но и без това, прости ми сантиментализма, Асене, същественото е невидимо за очите, както знаем от Екзюпери. Така завършва краткият ми пост на раздяла с Асен Григоров във "Фейсбук", до който за един ден бяха достигнали над 170 000 души. Никога досега не съм получавал подобни данни, а бях само един от хилядите, които споделиха тъгата си по Асен - направи го практически по един или друг начин цялата демократична общност.
Чета напосоки коментарите й все в същия дух: той даваше думи, смисъл и поведение на всички нас, тежка загуба е това за публичния дискурс, за мислещите хора, за всички, които искат и търсят критични, отличаващи се гласове и позиции, ужасно ще ни липсва с красивия му ум, благия му поглед, безпощадните му критики към задкулисието и посоката, която ни показваше към един по-справедлив свят, нямам мира, защото той ме представляваше, огромна загуба за България, също толкова огромна, каквато и загубата на Кристиан Таков, Асен Григоров и Милен Цветков вече ги няма за мое най-голямо съжаление...
Аналогиите с Кристиан и Милен, доколкото може да има такива между ярки индивидуалности, минават по различни линии (с Кристиан например по линията на нетърпимостта към демагогията, а с Милен - по острието на иронията), но общото и за тримата е, че веднага след кончината им бяха разпознати като лидери на гражданското общество, зад които бързаш да застанеш, да заявиш, че са те представлявали.
Отговарят на неудовлетворената потребност от личности, с които да се идентифицираш. Тук, разбира се, възниква традиционният въпрос: защо не проявяваме пристрастието си към тях, докато още са сред нас. |
Причината е в срива на доверие към елитите на прехода - толкова дълбок, че всеки, който им принадлежи, остава под подозрение до края на дните си. То евентуално може да отпадне чак когато към небесата поеме някой, в чийто образ демократичната общност, вече без риск от разочарование, се огледа, за да покаже как се вижда тя самата (политическите й избраници все по-малко й вършат тази работа).
Какъв беше Асен Григоров, че буквално за часове се превърна в персонална емблема на колективната идентичност вдясно? На първо място, беше западен човек - от външния му вид, маниерите му, любимата му музика, лайфстайла му до социалните му ценности, от които не отстъпваше. Те могат да се подредят под знака на три "с" - свобода, справедливост, солидарност, и да се свържат в едно изречение, което описва Асен в неговия интегритет: свободата да си автор на себе си, но не е за сметка на другите, а в общност от свободни хора.
Именно тази ценностна мотивация му помогна сам, "на мускули" да заживее в западна демокрация, нищо че тя у нас така и не успява да се състои. Впрочем, важна роля тук има съпругата му Сибина с поколенчески предпоставената й нетърпимост към местната немара, лицемерие и раболепие.
Асен не беше по високопарните слова и политкоректните клишета: императивът на западните демокрации - върховенството на правото, за него на практика означаваше феърплей (привързаността му към чистата игра, мисля, се подхранваше и от страстта му по тениса с присъщото спортсменство и красота) и в обратен ред го изправяше срещу мръсните игри на прехода. Компетентността му в икономическата сфера му даваше възможност да разплита корупционните схеми и да стига до главните им действащи лица, без да му излязат със заучения си номер - който ги обвини в нещо, да го обвиняват в същото.
Тази битка Асен водеше с професионалните инструменти на журналистиката, но не от позицията на сърдит съдник, в каквито често ни превръща чувството за безпомощност пред съветско-мафиотския заговор срещу родната демокрация.
Асен знаеше златния стандарт на своя занаят: по-важно от мнението на журналиста е правото на публиката да си състави собствено мнение в режим на информиран избор. |
Помня, когато водеше сутрешния блок в БНТ, го упрекваха, че разговаря с представителите на властта неуважително, излегнал се в стола си. Но никой не можа да го откаже, защото Асен си даваше сметка какво казва на зрителя с езика на тялото: те не са повече от теб, не им се впрягай, сам решавай. След години той създаде цяла телевизия - RE:TV, в интерес на гражданите, а не на властимащите и те в края на краищата успяха да я спрат. Още заглавието й подсказваше, че телевизията се връща към обществената си мисия, която по нашите ширини не се толерира.
Но Асен вече заедно със Сибина продължи - с предаването и после с подкаста "Животът и други неща", с онлайн медиата "Булевард България", да окуражава автономното мислене на публиката и да й показва капаните, в които се опитват да я вкарат.
Така изпълняваше най-главната задача на журналистиката от последните години - да предпазва българите от пропагандното промиване на мозъците им, което достигна заплашителни размери. |
И да го прави с иронична усмивка, колкото и мрачни да са медийните сюжети, защото разбираше, че за да не заприличаш на тези, срещу които се бориш, разобличаването им трябва да е осмиване.
Асен обаче не се ползваше от привилегиите на критическата дистанция и уюта на частния си живот, а без колебания влизаше в публичната размяна на удари - повечето под кръста, за да съдейства на демократичните сили в различните им превъплъщения. Защото само те могат да превърнат България в западна държава, независимо колко деморализиращи са моментните резултати. И Асен със сизифовска упоритост ги буташе нагоре по хълма, готов, щом се сринат, да започне отново.
Така че, за да се идентифицираш днес с него, трябва просто да продължиш усилията му.