Петък, 23 Май 2025
           
Политика

МОН предлага забрана на телефоните в училище

   


Министерството на образованието и науката (МОН) публикува за обществено обсъждане проект за промени в Закона за предучилищното и училищното образование.

Основен акцент е въвеждането на интензивна езикова подготовка по български език за деца, които не го владеят, включително върнали се от чужбина.

За учениците, които изобщо не говорят езика, ще се създадат подготвителни езикови класове, а при необходимост ще се допуска и повтаряне на първи клас.

Въпреки това най-голямо внимание събира друго предложение - забрана за използването на мобилни телефони в училище, освен при образователни, медицински или извънредни ситуации.

От МОН и преди са посочвали намеренията си за подобна забрана, но сега вече тя официално е вкарана в плана на министерството със законодателни промени. 

Законопроектът предвижда още:

  • Създаване на специализирани математически и природоматематически гимназии с прием след 4. клас. Учениците ще могат да останат до завършване без нов кандидатски изпит след 7. клас.
  • Задължителен избираем час по възпитание в ценности, включително добродетели и религии. Обучението ще е без оценки и ще включва дискусии и житейски казуси.
  • Нов модел за оценяване на учениците - с фокус върху реални умения, критическо мислене и социално-емоционално развитие, вместо върху фактологични знания.
  • Промяна в атестацията на учителите - тя ще се заменя с ежегодна оценка, имаща развиваща и мотивираща функция.
  • Въвеждане на нови длъжности - базов учител и методик, както и ежегодна квалификация с практически ориентирано съдържание.
  • Учебниците ще станат "делими" на части, с цел облекчаване на ученическите раници и по-лесна актуализация.
  • Общините ще получат право да регулират приема, така че да не се допуска концентрация на деца от уязвими групи в отделни училища.
  • Ново професионално направление - "специалист по ранна детска грижа", в отговор на недостига на медицински сестри в детските ясли.
  • Центровете за специална образователна подкрепа ще обучават ученици до 12. клас, като ще има възможност за валидиране на знания за получаване на диплома.
  • Регионалните управления по образованието ще се трансформират в административни структури към МОН, с цел по-ясна отчетност и ефективност.

Предложенията са отворени за обществено обсъждане, а от МОН посочват, че целта е адаптиране на системата към съвременните предизвикателства и нуждите на учениците, учителите и родителите.