Европейският парламент (ЕП) прие облекчения за автомобилните производители по отношение на рестрикциите за емисиите въглероден диоксид (CO2) за нови леки и лекотоварни коли.
Промяната в нормите е приета с 458 гласа "за", 101 "против" и 14 "въздържал се", съобщиха от пресслужбата на ЕП. Тя е предложена от Европейската комисията с цел подкрепа на автомобилния сектор в Европа, който е засегнат от бързите технологични промени и засилената конкуренция.
Производителите ще могат да изпълнят през 2025, 2026 и 2027 г. изискванията за емисиите, като не изчисляват средното им количество за всяка година поотделно, а за тригодишен период. Така евентуалните годишни превишения на предвидените норми ще могат да бъдат компенсирани с по-ниски нива на емисиите в следващите една или две години, в зависимост от това кога е отчетено превишението.
С действащите към момента европейски правила са определени годишни цели за намаляване на средните емисии въглероден диоксид при новите леки коли и лекотоварни автомобили в ЕС за петгодишни периоди. За периода 2025—2029 г. целта е намаляване на емисиите с 15% спрямо 2021 г.
За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета на ЕС, който вече го е приел като текст на 7 май 2025 г.
Промяната е част от промишления план за действие на ЕК за европейския автомобилен сектор, обявен на 5 март 2025 г. в резултат от стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната промишленост, стартиран от председателя на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен на 30 януари 2025 г. Проведени са открита обществена консултация и дискусии с представители на промишлеността и заинтересованите страни за справяне с най-спешните проблеми в сектора.