Четвъртък, 08 Май 2025
           
Коментари

Митов: Заедно с общините можем да подобрим регулацията и контрола на тротинетките

   

  МВР

В писмо до председателя на УС на НСОРБ вътрешният министър призовава за пълноценен диалог между структурите на МВР и общините за намаляване на пътните инциденти, причинени от водачи на индивидуални електрически превозни средства ​

Наложително е предприемането на мерки както от държавните, така и от органите на местната власт за ограничаване на причините и условията за настъпване на пътни инциденти, причинени от водачи на популярните като тротинетки превозни средства. В тази връзка директорът на ГД „Национална полиция“ главен комисар Захари Васков е разпоредил на директорите на областните дирекции на МВР и СДВР да създадат организация за изпълнението на комплекс от дейности, информира в писмото министър Митов.

Сред тях са: срещи с кметовете в качеството им на стопани на пътната и уличната мрежа за набелязване на конкретни мерки за повишаване безопасността на движението на местно ниво; задължително обсъждане и определяне на възможностите за промени в наредбите на общинските съвети, регламентиращи безопасността на движението по пътната и уличната мрежа - оформяне на задължителни зони за движение и паркиране на популярните като тротинетки индивидуални електрически превозни средства /ИЕПС/, условията и реда за тяхното предоставяне и ползване /както и за движение на дву- или триколесни пътни превозни средства, които не са ИЕПС и не подлежат на регистрация/; приемане на други текстове в общинските наредби, свързани с въвеждането на задължения и/или забрани за водачите на ИЕПС.

Друга мярка е в общините, където има обособени звена „Общинска полиция“, да бъдат регулирани наредбите с оглед служителите да получат правомощия за контрол по спазване на правилата за движение на т.нар. тротинетки и на велосипеди по общинската пътна и улична мрежа.

Директорът на ГДНП е разпоредил също засилване на контрола от страна на служителите на ОДМВР с правомощия по ЗДвП, като във всички случаи на установено нарушение те да взимат отношение спрямо нарушителите, се казва още в официалното писмо за съдействие от министър Даниел Митов до председателя на Управителния съвет на НСОРБ Даниел Панов.

В чл. 167в от ЗДвП са регламентирани правомощията на кметовете на общини по  организиране, координиране, ръководство и контрол по изпълнението на политиката по безопасност на движението по пътищата на общинско ниво, както и правомощията на общинските комисии по безопасност на движението по пътищата по координиране изпълнението на мерки за подобряване на безопасността на движението по пътищата в общината.

Съгласно чл. 80а, ал. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), с наредба на общинския съвет се определят по-ниски максимално допустими скорости от определените в чл. 80а, ал. 2, т. 4 (25 km/h), редът за определяне на задължителните зони за паркиране на ИЕПС, включително и максимално допустимият брой, както и условията и редът за тяхното предоставяне и ползване.