След кацане на българския изтребител F-16 Block 70 беше констатирано отклонение в работата на една от системите.
От вчера в социалните мрежи текат въпроси, дали някой се е опитвал да копира нелегално софтуера му и той да е блокирал? Случаят стана и повод за размяна на реплики между лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и президента Румен Радев.
Скандалът между Радев и Борисов предизвика реакция и от военното министерство. Командирът на ВВС генерал майор Николай Русев обясни, че самолетът не лети, защото все още е в процедура по приемане, която е в две части - техническа и летателна. На критиките отправени от Борисов, отговори така.
"След кацането на самолета е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не значи, че самолетът е счупен. Докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено формално и летателното приемане на самолета на по-късен етап. Искам да е ясно, че допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема. Самолетът ще е готов тогава, когато сме готови да го пуснем в полет".
"Тъй като става дума първо за това да се пази животът на летците, които експлоатират самолета, на следващо място безопасността на националната сигурност, така че трябва да се намери баланс", заяви от своя страна председателят на парламента Наталия Киселова.
Попитана какъв според нея трябва да е този баланс, тя отговори: "Животът на хората. И на следващо място, разбира се, да бъде запазен самолетът. Мисля, че това ще бъде коригирано. Не е въпрос на драма", допълни Киселова.
Темата пред NOVA коментира и Димитър Ставрев, военен експерт и авиожурналист от списание „Криле”.
„Какъв е проблемът могат да кажат само хората от ВВС", заяви той. Според него нещата сега трябва да се разделят на две.
„Самолетът е много хубав. Но България сключи порочен договор за неговата доставка. Той беше сключен политически. Едни хора 2 години до завършване на мандата накупиха 8 самолета”, каза още Ставрев. Според него това удря пряко по експлоатацията и техническите възможности.
„НС беше гласувало цена от 1,5 милиарда за новия изтребител, което беше на много стари пазарни проучвания от 2015 г., а договорът беше сключен през 2019 г. Във военната сфера винаги има инфлация 5% априори”, допълни Ставрев.
„Предложението на „Грипен” беше за по-малка цена за 10 самолета и с много по-добър логистичен пакет. Когато пристигна американското предложение, за да се получи политически приемлива цена, започнаха да се орязват неща – логистичният пакет, срокът за доставка на резервни части, оръжейният пакет”, каза Ставрев. Той обясни, че с първите 8 самолета са били купени 12 ракети - тоест по ракета и половина на самолет.
„Сега призовавам политиците да оставят професионалистите от ВВС да си свършат работата. Политиците се намесиха в договора, видяхме резултата. Нека сега професионалистите от ВВС да си свършат работата, за да осигурят безопасна експлоатация”, коментира Ставрев.
Логистичният пакет може да се увеличи, но всичко е въпрос на пари, обясни експертът. „Той е изчислил, че във военната сфера цената за придобиване е 1/3 от сумата, останалите 2/3 са за поддръжката в следващите години.
По думите му имаме 2 години гаранционна поддръжка.
България закупи общо 16 изтребителя за близо 5 млрд. лева, които трябва да заменят съветския MиГ-29. Първият F-16 Block 70 се приземи на 2 април в Граф Игнатиево, пилотиран от американския летец майор Джейсън Ройко. Самолетът е учебно-боен, двуместен. До края на годината трябва да пристигнат и останалите 7 по първия договор, а следващите 8 до 2027 г.