Неделя, 05 Яну 2025
           
Коментари

ИПБ: В България има нестабилна транспортна система, при която анализ на риска липсва

   

  BGNES

През 2024 година са загинали общо 479 души при тежки пътнотранспортни произшествия, а 9046 са ранените. Това заявяват от Института за пътна безопасност (ИПБ) в становище разпространено до медиите.

При направен анализ спрямо 2023 година ИПБ констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. През юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на жертвите в периода юли-октомври средно с 24%. спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.

Снимка 697431

Източник: ИПБ

Анализът показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва, или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм. Налице е неспособност да се предвижда и въздейства настъпването на тежки ПТП по републиканската и общинска пътна мрежа.

Отговорните институции - Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), МВР, Министерството на транспорта и съобщенията и Министерството на регионалното развитие и благоустройството - не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Статистическите данни показват, че броя на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки (през 2023 г. са настъпили повече единични ПТП със загинали повече от три лица спрямо 2024 г). Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години.

Снимка 697430

Източник: ИПБ

От ИПБ посочва, че от тези данни може да се направи извод, че е налице тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, но това не е свързано с конкретни действия на отговорните институции. Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт.

През 2024 година само един човек е починал при тежка катастрофа с водач, употребил алкохол. Според Института това се дължи на това, че през последните години са предприети редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. За сравнение през 2023 година 4-ма са починали при катастрофа с пияни водачи.

При употребата на наркотици също имало само 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП, посочва ИПБ и добавя, че насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно.

В заключение Институтът за пътна безопасност изтъква, че е необходимо да се насочат законодателните усилия към промени, касаещи структурата и организацията на взаимодействие между отговорните институции, както и тяхната отговорност за състоянието на безопасността на движението по пътищата.

ИПБ изразява мнение, че се преекспонира желанието на емоционално обвързани лица за драстично повишаване на наказанията по ЗДП. Народните представители е необходимо да проявят хладнокръвие и безпристрастност при взимане на решения за промени в ЗДП, подчертават от ИПБ.