Четвъртък, 12 Дек 2024
           
Коментари

АКФ видя сериозни несъответствия в казаното от енергийния министър за разширяването на Чирен

   


Антикорупционният фонд видя сериозни несъответствия между твърденията на служебния министър на енергетиката и бивш изпълнителен директор на "Булгартрансгаз" ЕАД Владимир Малинов и истината. Малинов бе изслушан в парламента по въпроса с проваления проект за разширяване капацитета на газохранилището в Чирен, пише OFFNews.

Твърдение №1: Няма нарушение на обществената поръчка. Технологията на сондажите - вертикални или наклонено-насочени - е трябвало да бъде определена, след като изпълнителят на сондажите извърши сеизмични проучвания и 3D моделиране.

Реалност: Използването на наклонено-насочени сондажи се препоръчва като единственото удачно решение за геологичните особености на ПГХ Чирен още от 1996 г. насам. Технологията е заложена в концепцията, изработена от реномираната чешка компания MND, и приета от "Булгартрансгаз" още през 2011 г. През 2015 г. "Булгартрансгаз" е уведомило тогавашния министър на енергетиката Теменужка Петкова за разширението с наклонено-насочени сондажи, съгласно проекта на MND. Технологичното решение е неделима част от документацията по обществената поръчка, част от подадената от самия изпълнител оферта и част от сключения договор.

Промяна от страна на изпълнителя след спечелването на поръчката е незаконна.

Не стана ясно защо ръководството на държавното дружество в лицето на Малинов е позволило на консорциума около "Главболгарстрой" АД да измени ключовото техническо изискване, недвусмислено заложено в тръжната документация по проекта, а именно прокопаване на 10 високопродуктивни наклонено-насочени сондажи.

Въпросите: Защо Малинов е позволил заменянето им с по-неефективните, опасни и остарели като технология вертикални сондажи, което поставя в риск сигурността на хранилището и води до нуждата от многомилионни допълнителни инвестиции?

Защо е одобрил тази промяна към по-евтина технология, без съответно намаляване на цената за извършване на строителството?

Твърдение №2: Изпълнителят на проекта не дължи неустойки в случай на неспазване на срокове или пълно неизпълнение.

Реалност: Договорът за изпълнението на сондажите предвижда до 10% неустойки при забавяне и също толкова при едностранно оттегляне на изпълнителя от договора. Още към август 2024 г. вече има огромно забавяне на проекта и е ясно, че той не може да бъде изпълнен навреме, което поставя под риск европейското финансиране в размер на 78 милиона, както и американското в размер на до 365 млн. долара.

Неустойките са именно за забавяне и се изчисляват на ден забавяне. Към август е следвало да бъдат изпълнени 85% от дейностите, а са били изпълнени 1% от тях.

В изказването си министър Малинов направи и няколко важни признания:

Признание 1: Европейската прокуратура не е поискала спиране на работата по проекта.

Остава неясно защо въпреки липсата на каквито и да е указания от страна на Европейската прокуратура министър Малинов е разпоредил на "Булгартрансгаз" да се спре строителството и да се прекрати договорът без опити да се потърсят предвидените значителни неустойки и вреди?

Признание 2: Разговори със Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (СИНЕА), предоставила финансиране за проекта, за удължаване срока на финансирането са започнали едва на 16.10.2024 г. – денят, в който договорът с "Главболгарстрой" е прекратен по взаимно съгласие.

Това на практика означава, че СИНЕА никога не е била уведомена за одобрената от "Булгартрансгаз" промяна в технологията на сондиране, заложена в обществената поръчка. Налице е реална опасност от цялостна загуба на евросредствата.

За съжаление никой е депутатите не постави въпроса за съдбата на американското финансиране (от CitiBank, с държавната гаранция на САЩ, чрез Американската агенция за развитие). Не беше поставен въпрос и за вече платените лихви, както и за евентуалните допълнителни плащания по договора за кредит.

Признание 3: Нито Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), нито друг национален административен орган е проверявал изпълнението на договора. Изпълнението е предмет на проверка единствено от Европейската прокуратура.

Това е напълно вярно и с това признание министър Малинов отстъпва от една от основните си защитни тези от август тази година – че договорът е проверен от АДФИ и няма открити нарушения.

Признание 4: Вместо необходимите 10 сондажа, "Булгартрансгаз" има намерение да обяви нова обществена поръчка само за 3 вертикални сондажа.

Според признанието на министъра това ще увеличи търговския капацитет на хранилището само до 720 млн. куб. м, с 30% по-малко от заложените по проект 1 млрд. куб. м. Новото раздробяване на проекта и възлагането на само 3 от нужните 10 сондажа ще доведе до значително оскъпяване на проекта. Освен това връщането към старата технология, както и увеличението на налягането в хранилището без да са ликвидирани 7 стари компрометирани сондажа и без ремонт на други 6 застрашава сигурността на хранилището и региона. Подобен подход води до сериозен риск от експлозии и е на практика вид саботаж на този обект от изключително значение за националната сигурност.

Остава неясно и защо в противоречие с досегашната си стратегия и многобройни експертни становища "Булгартрансгаз" ще заложи на вертикални сондажи - по-стара технология, отпреди 40 г. в непосредствено предстоящите си опити да съживи колабиралия проект?

Оправданията на министър Малинов, че по време на изпълнението на проекта промяната в технологията е одобрена от експертния съвет към директора звучат меко казано неубедително предвид наличието на единодушни, последователни в годините експертни становища на международни и български експерти, както и на експертите на самото "Булгартрансгаз" ЕАД, изготвили техническото задание, коментират от АКФ.

Неубедителни са и твърденията за обективност и безпристрастност на експертите – служители на "Булгартрансгаз", предвид данните за оказван от Малинов натиск върху дългогодишния вътрешен одитор на дружеството Велко Пеев, който многократно алармира за грубите нередности и който месеци наред е възпрепятстван да изпълнява професионалните си задължения, а впоследствие и уволнен.

Още по-красноречиво е мълчанието на парламентарните групи на ГЕРБ и ДПС–Ново начало, допълват от Антикорупционния фонд.