Европейският съюз планира да принуди китайски компании да прехвърлят интелектуална собственост на европейски фирми в замяна на субсидии от ЕС като част от по-строг търговски режим за чисти технологии, предаде Financial Times, позовавайки се на двама високопоставени служители на ЕС.
Според служителите новите мерки ще бъдат въведени през декември, когато Брюксел ще отправи оферти за 1 милиард евро безвъзмездни средства за разработване на батерии. Мерките изискват от китайския бизнес да има фабрики в Европа и да споделя технологично ноу-хау, като те са част от по-твърдата позиция на ЕС към Китай, тъй като блокът се стреми да защити европейските компании, които са обект на строги екологични разпоредби.
Пилотният проект може да бъде приложен към други схеми за субсидиране на ЕС.
Миналият месец ЕК въведе мита до 35% върху китайските електрически превозни средства в допълнение към съществуващия данък от 10%.
Хора, близки до новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, казаха, че той ще окаже натиск върху ЕС да последва примера му и да издигне повече бариери пред китайските стоки и инвестиции.
Ако Тръмп продължи напред със заплахата си за 60-процентни мита върху китайския износ, тогава Пекин вероятно ще се опита да ги насочи към други региони като ЕС, който обче също ще търси мерки за спиране големия внос от Китай.
Но този ход идва и на фона на задълбочаващата се загриженост относно слабостта на икономиката на ЕС и способността на компаниите да изпълнят амбициозните климатични цели, без да разчитат на евтин внос.
През май Брюксел прие законодателство с цели за вътрешното производство, насочено към насърчаване на чистите технологии.
Засиленият контрол върху вноса на китайски технологии вече стимулира компании като китайската CATL, най-големият технологичен производител в света, да създадат така наречените гигафабрики в Европа. Компанията е инвестирала милиарди евро в заводи в Унгария и Германия. Базираната в Шанхай Envision Energy също инвестира стотици милиони евро в съоръжения в Испания и Франция.
Но на среща на закрити врата, провела се по-рано през годината, китайското министерство на търговията е предупредило местните производители на автомобили да не правят големи инвестиции в Европа и ги посъветва да създадат производствени линии на континента само за финалната стъпка на сглобяване, а причината за това предупреждение е политическата несигурност в Брюксел.
Междувременно най-големият производител на батерии в Европа - шведката компания Northvolt, е пред фалит, като се бори да увеличи производството.
Батериите формират значителна част от електрическите превозни средства, представляващи повече от една трета от разходите, което прави веригите за доставка на батерии критични за европейската автомобилна индустрия, докато тя се опитва да премине към по-малко замърсяващи модели.