Проблеми с дисицплината, взискателността на командирите и развитието на кадрите във военната авиация е установила комплексната проверка на Министерството на отбраната във Военновъздушните сили (ВВС).
Резултатите от нея бяха представени от служебния военен министър Атанас Запрянов, който потвърди, че предстоят и кадрови размествания във ВВС, но не представи конкретните промени.
От обяснението му стана ясно, че такива се очакват и по върховете на военната авиация, тъй като припомни, че промените при висшите военни стават по предложение на правителството и с указ на президента.
"Това е кадрови процес, а не наказателна операция. Няма някакви драматични нарушения на летателната дисциплина. Въпросът е в оценката и приемането на риска. Това е големият въпрос, по който трябва да работят командирите", каза Запрянов.
Проверката във ВВС бе разпоредена, след като при подготовка за демонстративен полет на авиобаза "Граф Игнатиево" катастрофира учебно-боен самолет L-39ZA и загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин от 12-а авиационна база в Долна Митрополия.
"Трябва да поправим положението във Военновъздушните сили (ВВС). Придвижването на кадрите не е наказателна операция", каза Запрянов.
Той отчете добре известните проблеми, че няма достатъчно изправни самолети и пилотите не летят достатъчно. Остарели са и част от нормативните документи за планирането на летателната подготовка и отговорностите на лицата, участващи в управлението на полетите.
"Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи – изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети "Спартан“. Същото се отнася за вертолетите "Кугър“ и особено за вертолетите Ми-17", посочи Запрянов.
По думите му стратегически сгрешената политика да се залага на съветски платформи и забавеното превъоръжаване на ВВС са ни довели до сегашната криза.
Сериозен проблем е изтичането на кадри от военната авиация заради по-високите заплати в цивилния сектор.
"Десетилетията недофинансирене в системата на МО води до рискове от допускане на инциденти, до авиокатастрофи“, каза от своя страна началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.
Комисията, която проверява ВВС, се води от зам.-началника на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков. Той е пилот и бивш командир на ВВС, който добре се познава със сегашните командири във военната авиация, които са обект на проверката.
Силно влияние във ВВС има и президентът Румен Радев, който вече отклони исканията за оставки на бивши негови колеги.
Евентуални кадрови промени минават и през държавния глава, тъй като назначенията на висшите военни изискват президентски указ.
След поредната трагедия във ВВС ръководството на МО скоростно представи и резултатите от разследването на "Военна полиция", която установи проблеми само около действията на загиналите пилоти.
Това доведе до скандал, след като военната прокуратура обвини МО, че вменява вина на пилотите.
В последните три години загинаха трима души при три авиокатастрофи.
Майор Валентин Терзиев загина през юни 2021 година, когато изтребител МиГ-29 се разби в морето край Шабла по време на учение.
Миналата година щурмови самолет Су-25 се разби, а пилотът катапултира.