Понеделник, 23 Дек 2024
           
Коментари

Цоков: Образованието е ключът към бъдещето

   

  МОН

Съвременното образование следва да развива критичното и творческото мислене, креативността и уменията на учениците. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на конференцията „Уменията за иновации в образованието“.

„Образованието е ключът към бъдещето. От това как го използваме – доколко внимание, професионализъм и любов влагаме в него, зависи какво ще бъде бъдещето ни, това на България и на света“, подчерта проф. Цоков. По думите му „Образование 5.0“ се разви след пандемията като отговор на технологичните промени. „Това е може би най-холистичното образование, защото съчетава в себе си възможностите за използването на изкуствения интелект, смарт технологиите, добавената и виртуалната реалност с развитието на човешките умения, със социалните и емоционалните умения на децата“, допълни той.

Проф. Цоков благодари на организаторите на конференцията, защото поставят на дискусия изключително важни акценти от съвременно образование. „Тази среща ще ни даде отговори доколко е развито нашето образование по основните направления на „Образование 5.0“ – изкуствен интелект, социалното и емоционалното учене, персонализирането обучение, оценяването, трансформацията на ученето, така че да е свързано с практиката и преживяването. Ученето да се случва чрез преживяване, креативност и иновации“, допълни той.

Той припомни един аналитичен въпрос на Илън Мъск – какъв ще е смисълът на човешкия живот, ако изкуственият интелект дотолкова се развие, че замени хората в основните им дейности. Според министър Цоков „Образование 5.0“ може да даде отговор на този въпрос. „Трябва да се насочат усилия в промяна на образованието така че децата да могат да използват всички възможности на технологиите – да зададат правилни параметри относно питането си, да усвоят критичното мислене и заедно с това са развият творческите си умения, креативност и иновации“, отбеляза министър Цоков.

По думите му съвременният свят трябва да развива и устойчивостта на децата или това, което науката нарича резилиънс – гъвкавостта на съзнанието им, работа върху личностното развитие на съвременните младежи. „Тези качества ще им позволяват да се адаптират много успешно към динамичния свят и променящия се пазар на труда, защото и прогнозите са, че те ще сменят много по-често професиите и сферите си на дейност“, добави проф. Цоков. Според него затова и водеща задача в образованието е да се насочат усилия върху адаптивността и подготовката на децата за новото време.

Днешният форум събира над 600 специалисти в образованието – директори, учители, иноватори и експерти. В рамките на срещата ще бъде представена информация за социалните и емоционалните умения на учениците за по-добър живот, както и политики за сигурна среда и позитивен климат в образователните институции. Основен акцент ще бъде поставен на технологиите, дигитализацията и иновациите в образованието. Ще бъдат засегнати и темите, свързани с развитието на изкуствения интелект, на космическите науки в класните стаи, за практическото STEAM обучение и иновации.

Проф. Цоков се включи и в последвалата дискусия „35 години образователен преход“, в която участие взеха и бивши образователни министри – Красимир Вълчев, акад. Николай Денков и проф. Даниел Вълчев.