Комисия за защита на потребителите (КЗП) установи нелоялни практики и неравноправни клаузи в договорите на небанковите финансови институции. Te имат 14 дни да преразгледат договорите с клиентите си за неравноправни клаузи или завеждам колективен иск в съда. Това обяви пред медиите председателят на КЗП Мария Филипова.
"За първи път КЗП извърши извърши проверка на aбсолютно всички небанкови финансови институции в България за т.нар. бързи кредити и техните договори. Бяха установени широк спектър от неравноправни клаузи в договорите и общите условия на фирмите, предоставящи бързи кредити на физически лица. Проверките показаха, че голяма част от тези договори включват условия, които нарушават правата на потребителите, като създават финансови тежести и ограничения за тях", каза Филипова.
"Небанковите финансови институции трябва да преразгледат договорите с клиентите си за неравноправни клаузи или завеждам колективен иск в съда", заяви Филипова. Тя съобщи, че това е посочено в нейна заповед с предварително изпълнение, което обаче може да се обжалва.
По думите ѝ има фирми за бързи кредити, които са лоялни, но повечето от 120-те действащи към момента, прилагат неравноправните клаузи.
Председателят на КЗП добави, че част от нелоялните практики се отнасят до допълнителните такси за експресно одобряване на кредитите. В някои случаи санкциите за закъснение надвишават законовите ставки, а предсрочно погасяване се изисква дори при минимално закъснение на плащанията. А част от постъпилите жалби в КЗП са за агресивни и заплашителни писма и съобщения.
По думите ѝ повечето фирми за бързи кредити заблуждават потребителите за действителната цена на заема, които получават.
Филипова призова потребителите да подават жалби към КЗП и се ангажира, че всеки един отделен случай ще бъде разгледан и при преценка ще бъде обжалван в съда.
Председателят на Комисията за защита на потребителите припомни, че санкциите достигат до 70 000 лева за всяко отделно нарушение по един конкретен договор.
Спoред КЗП основни установени неравноправни клаузи включват:
Такси и комисионни – клаузи, задължаващи потребителите да плащат допълнителни такси за приоритетно разглеждане на искания, администриране, оценка на риска и други без ясна обосновка и прозрачност.
Просрочени задължения – клаузи, предвиждащи високи неустойки или такси за закъснели плащания, често надхвърлящи законовите лимити.
Предсрочна изискуемост – условия, позволяващи на кредитора да поиска предсрочно погасяване на целия заем при дребни неизпълнения от страна на потребителя, включително несъществени забавяния.
Обезпечения и записи на заповед – клаузи, изискващи предоставяне на запис на заповед, който остава в сила дори след пълно изплащане на кредита или други обезпечителни механизми, които надхвърлят необходимото.
Лихвени условия и валутен риск – условия, които позволяват промени в лихвените проценти и валутните стойности по кредити без предварително уведомяване на потребителите.
В рамките на дадения 14-дневен срок компаниите, предоставящи бързи кредити, трябва да преразгледат и коригират договорите и общите условия, за да премахнат всички неравноправни клаузи, които нарушават правата на потребителите. Компаниите трябва да предоставят коригирани версии на договорите или да декларират писмено, че договорите им не съдържат неравноправни клаузи.
Източник: БТА